Hur kan man som vårdare stöda patientens egenvård? : En kvalitativ studie om patienthandledning ur vårdarens synvinkel
Grönmark, Nina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060543350
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060543350
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att beskriva hur vårdaren genom patienthandledning kan stöda patientens egenvård. Studiens frågeställning var: Vad i patienthandledningen är lärande för patienten och stöder hens egenvård, utgående från vårdarens synvinkel?
Tidigare forskning visar på att det finns handledningsprogram och material som utvecklats till stöd för den patienthandledning vårdaren utför. Patientens egenvård uppfattas ha betydelse för patienten och bör ses som ett komplement till den professionella vården. Det som i kontakten mellan patient och vårdare är av betydelse för egenvården lyfts inte fram i lika stor utsträckning.
Studien utfördes som en kvalitativ intervjustudie. Som informanter rekryterades vårdpersonal ur två organisationer inom den somatiska vården. Det insamlade materialet utgjordes av tio intervjuer som analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. Studien resulterade i fyra kategorier: Att patienthandledningen formas efter situationen, Att handledningen är patientcentrerad, Trygghet och ett respektfullt bemötande och Att vårdaren strävar till att patienten känner gemenskap och jämlikhet i vårdmötet. I kategorierna ses det som vårdare beskriver som betydelsefullt för att patienthandledningen ska vara lärande för patienten och stöda egenvården. Resultatet kan bidra till att utveckla patienthandledningen i vårdmöten i olika vårdkontexter. The aim of this study was to describe how nurses can support patient's self-care through patient guidance. The research question was: What in patient guidance is learning for the patient and supports their self-care, based on nurses’ point of view?
Previous research show how guidance programs and materials are developed to support the patient guidance. The patient's self-care is perceived as important to the patient and seen as a complement to professional care. Not highlighted to the same extent is what is important for self-care in the contact between patient and nurse.
The study was conducted as a qualitative interview study. The informants were recruited from nurses in two organizations within somatic care. The collected material consisted of ten interviews and was analyzed according to qualitative content analysis.
The study resulted in four categories: That the patient guidance is formed according to the situation, That the guidance is patient-centered, A sense of security and respectful encounter and That the nurse strives for the patient to feel communion and equality in care meeting. These categories show what nurses describe as important for making patient guidance learning for the patient and supporting self-care. The results can help to develop patient guidance in different care contexts.
Tidigare forskning visar på att det finns handledningsprogram och material som utvecklats till stöd för den patienthandledning vårdaren utför. Patientens egenvård uppfattas ha betydelse för patienten och bör ses som ett komplement till den professionella vården. Det som i kontakten mellan patient och vårdare är av betydelse för egenvården lyfts inte fram i lika stor utsträckning.
Studien utfördes som en kvalitativ intervjustudie. Som informanter rekryterades vårdpersonal ur två organisationer inom den somatiska vården. Det insamlade materialet utgjordes av tio intervjuer som analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. Studien resulterade i fyra kategorier: Att patienthandledningen formas efter situationen, Att handledningen är patientcentrerad, Trygghet och ett respektfullt bemötande och Att vårdaren strävar till att patienten känner gemenskap och jämlikhet i vårdmötet. I kategorierna ses det som vårdare beskriver som betydelsefullt för att patienthandledningen ska vara lärande för patienten och stöda egenvården. Resultatet kan bidra till att utveckla patienthandledningen i vårdmöten i olika vårdkontexter.
Previous research show how guidance programs and materials are developed to support the patient guidance. The patient's self-care is perceived as important to the patient and seen as a complement to professional care. Not highlighted to the same extent is what is important for self-care in the contact between patient and nurse.
The study was conducted as a qualitative interview study. The informants were recruited from nurses in two organizations within somatic care. The collected material consisted of ten interviews and was analyzed according to qualitative content analysis.
The study resulted in four categories: That the patient guidance is formed according to the situation, That the guidance is patient-centered, A sense of security and respectful encounter and That the nurse strives for the patient to feel communion and equality in care meeting. These categories show what nurses describe as important for making patient guidance learning for the patient and supporting self-care. The results can help to develop patient guidance in different care contexts.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [104]