Laykka-AMPGV:n inkrementaalinen kehitysprosessi runkoversio X.2:sta X.3:een sekä kehityksen seuranta kenttätesteillä ja -kokeella
Andersson, Christian (2022)
Andersson, Christian
Maanpuolustuskorkeakoulu
Sotatekniikan laitos
sotatekniikka
Pro gradu -tutkielma (SM)
2022
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080853352
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022080853352
Tiivistelmä
Laykka-AMPGV (Autonomous Multi Purpose Ground Vehicle) on tutkijan Suomen Puolustusvoimia varten kehittämä pienikokoinen miehittämätön maastoajoneuvo. Sen ensisijainen tehtävä on toimia tiedustelussa ja panssarintorjunnassa uhrattavana järjestelmänä, mutta modulaarisuutensa ansiosta sitä voidaan hyödyntää monissa eri tehtävissä älykkäästä miinakentästä automatisoituihin vartioinnin ja logistiikan tehtäviin. Tämän tutkimuksen aikana Laykka on demonstraattorivaiheessa, jossa sitä kehitetään kohti prototyyppivaihetta. Laite on toistaiseksi vain tutkimuskäytössä ja sitä hyödynnetään tutkimusalustana muiden moninaisten järjestelmien kehitystyössä. Laykka-AMPGV:n kehittämisessä käytettiin inkrementaalisen kehittämisen mallia, jossa seuraavalle kehitysasteelle voidaan siirtyä ennaltamääritettyjen minimivaatimusten täyttyessä. Siksi tämän tutkimuksen aikana Laykka-AMPGV:tä kehitettiin täyttämään asetettuja suorituskykyvaatimuksia ja tutkimuksen tavoite oli selvittää kuinka monta suorituskykyyn kohdistuvista vaatimuskohdista Laykka-AMPGV täyttää. Lisäksi tutkimuksessa mallinnettiin Laykkan maastoliikkuvuuskyvykkyydet ja tulokset varmennettiin kenttätesteissä. Tutkimusraportissa käytetty aineisto kerättiin tutkimuksen aikana suoritetuista kenttätesteistä ja -kokeesta sekä demosta. Aineisto sisältää kuva- ja videomateriaalia sekä tutkijan kirjalliset muistiinpanot järjestelmän rakenteiden kestävyydestä ja toimivuudesta tehdyistä havain-noista. Tutkimuksessa havaittiin kehitysmallin soveltuvan tämän tason järjestelmän kehittämiseen. Laykka-AMPGV onnistui täyttämään 83 % välttämättömistä (minimitavoite 50 %) ja 62 % kaikista suorituskykyvaatimuksista. Maastoliikkuvuusmallinnuslaskuista saadut tulokset osoittautuivat täsmällisiksi kenttäteissä tehtyjen havaintojen perusteella.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]