Erfaren skolpersonal = god krisberedskap? : En kvalitativ studie om erfaren skolpersonals uppfattningar av sin krisberedskap
Waltzer, Henry (2022)
Waltzer, Henry
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039842
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039842
Tiivistelmä
Under en vanlig skoldag kan det ske en akut kris nästan när som helst. En akut kris kan vara t.ex. dödsfall, trafikolycka, brand eller att någon skadar sig allvarligt ute på rasten. På grund av att en akut kris är en händelse som sker plötsligt och att de eller hen som är inblandade lider av det som hänt behöver skolans personal ha en god krisberedskap. Genom att skolans personal har en god krisberedskap kan de hjälpa eleverna när en akut kris sker och ge det nödvändiga stödet åt eleverna före utomstående hjälp kommer till skolan. (Utbildningsstyrelsen, u.å-b).
Syftet med min avhandling är att undersöka erfaren skolpersonals uppfattningar av sin krisberedskap i skolan. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formats:
1. Hur uppfattar erfaren skolpersonal sin kunskap om skolans krisplan?
2. Hur uppfattar erfaren skolpersonal sin beredskap att hantera en akut kris i skolan?
3. Hur involverad anser sig erfaren skolpersonal vara i arbete med skolans krisplan?
Avhandlingens forskningsmetod är kvalitativ med en fenomenografisk ansats. Datainsamlingsmetoden som användes var semi-strukturerad intervju, och i dem deltog sex informanter från Nyland. Informanterna hade arbetat vid samma skola minst fem år och de kunde vara vem som helst från skolpersonalen förutom rektorn.
Den erfarna skolpersonalen i undersökningen har för det mesta en väldigt god krisberedskap. De lyfter upp hur deras krisberedskap har blivit bättre genom åren och genom att de själva har varit med om akuta kriser i deras skola. Skolans system inom krisarbete påverkar hur personalen är medvetna om skolans krisplan och krisarbete vid olika akuta kriser.
Slutsatsen till undersökningen är att erfaren skolpersonals krisberedskap påverkas av vad de är med om i sin karriär. Har skolan en god krisgrupp och är aktiva inom förebyggande krisarbete främjar det all personals krisberedskap för kommande akuta kriser.
Syftet med min avhandling är att undersöka erfaren skolpersonals uppfattningar av sin krisberedskap i skolan. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formats:
1. Hur uppfattar erfaren skolpersonal sin kunskap om skolans krisplan?
2. Hur uppfattar erfaren skolpersonal sin beredskap att hantera en akut kris i skolan?
3. Hur involverad anser sig erfaren skolpersonal vara i arbete med skolans krisplan?
Avhandlingens forskningsmetod är kvalitativ med en fenomenografisk ansats. Datainsamlingsmetoden som användes var semi-strukturerad intervju, och i dem deltog sex informanter från Nyland. Informanterna hade arbetat vid samma skola minst fem år och de kunde vara vem som helst från skolpersonalen förutom rektorn.
Den erfarna skolpersonalen i undersökningen har för det mesta en väldigt god krisberedskap. De lyfter upp hur deras krisberedskap har blivit bättre genom åren och genom att de själva har varit med om akuta kriser i deras skola. Skolans system inom krisarbete påverkar hur personalen är medvetna om skolans krisplan och krisarbete vid olika akuta kriser.
Slutsatsen till undersökningen är att erfaren skolpersonals krisberedskap påverkas av vad de är med om i sin karriär. Har skolan en god krisgrupp och är aktiva inom förebyggande krisarbete främjar det all personals krisberedskap för kommande akuta kriser.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]