Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvitys 2022
Somerpalo, Sakari; Valtonen, Saara; Krankka, Aleksi; Seila, Mikko (2022-06)
Lataukset:
Somerpalo, Sakari
Valtonen, Saara
Krankka, Aleksi
Seila, Mikko
Uudenmaan ELY-keskus
06 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-067-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-067-9
Tiivistelmä
Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvityksen tavoitteena oli kuvata alueen maantieverkon henkilöliikenteelle ja kuljetuksille tarjoamaa palvelutasoa, asettaa palvelutasotavoitteita ja määrittää sen perusteella palvelutasopuutteita. Tarkastelun kohteena oli Uudenmaan ELY-keskuksen alueen maantieverkon merkittävin osa: päätiet ja merkittävät seututiet. Tarkastelu tehtiin tiejaksoittain kuvaamalla eri palvelutasotekijöitä soveltuvien, saatavissa olevien palvelutasomittareiden avulla. Eri palvelutasotekijöille asetettiin palvelutasotarpeisiin ja -odotuksiin perustuvat, tieluokasta ja toimintaympäristöstä riippuvat tavoitetasot. Palvelutasopuutteet tuotettiin vertaamalla nykyistä palvelutasoa asetettuihin palvelutasotavoitteisiin.
Palvelutasoselvityksen tuloksia voidaan tarkastella sekä yksittäisten palvelutasotekijöiden ja -mittareiden näkökulmasta että moniongelmaisten tiejaksojen näkökulmasta. Rekisteriaineistoihin perustuva tarkastelu antaa tilanteesta kuitenkin vain karkean kuvan. Esille nousseiden puutteiden parantamistarvetta on aina tarpeen selvittää tarkemmin ennen jatkotoimia.
Mittarina, jolla on eniten puutekilometrejä suhteessa koko tarkasteltavan tieverkon kilometreihin, nousi esiin henkilövahinko-onnettomuusriski. Lisäksi joukkoliikenteen solmupysäkkien varustetason täyttymisessä oli paljon puutteita. Myös nopeusrajoituksen minimitaso, liikenteellinen palvelutaso, valaistus, tien kaarteisuus sekä jalankulku- ja pyörätien puute olivat palvelutasomittareita, joiden tavoitetason saavuttamisessa oli melko paljon puutteita. Tarkasteltavalta tieverkolta tunnistettiin kahdeksan moniongelmaista yhteysväliä, joilla useat palvelu-tasomittarit alittavat tavoitetason. Kolme niistä sijaitsee valtatiellä 25, muut valtateillä 4, 12 ja 24, kantatiellä 51 ja maantiellä 135. Lisäksi tunnistettiin joitakin lyhyempiä ongelmakohtia, joissa on useita kriteerit alittavia indikaattoreita pääosin siitä syystä, että tarkasteltava jakso kulkee taajamassa tai sen välittömässä läheisyydessä.
Palvelutasoselvityksen tuloksia voidaan tarkastella sekä yksittäisten palvelutasotekijöiden ja -mittareiden näkökulmasta että moniongelmaisten tiejaksojen näkökulmasta. Rekisteriaineistoihin perustuva tarkastelu antaa tilanteesta kuitenkin vain karkean kuvan. Esille nousseiden puutteiden parantamistarvetta on aina tarpeen selvittää tarkemmin ennen jatkotoimia.
Mittarina, jolla on eniten puutekilometrejä suhteessa koko tarkasteltavan tieverkon kilometreihin, nousi esiin henkilövahinko-onnettomuusriski. Lisäksi joukkoliikenteen solmupysäkkien varustetason täyttymisessä oli paljon puutteita. Myös nopeusrajoituksen minimitaso, liikenteellinen palvelutaso, valaistus, tien kaarteisuus sekä jalankulku- ja pyörätien puute olivat palvelutasomittareita, joiden tavoitetason saavuttamisessa oli melko paljon puutteita. Tarkasteltavalta tieverkolta tunnistettiin kahdeksan moniongelmaista yhteysväliä, joilla useat palvelu-tasomittarit alittavat tavoitetason. Kolme niistä sijaitsee valtatiellä 25, muut valtateillä 4, 12 ja 24, kantatiellä 51 ja maantiellä 135. Lisäksi tunnistettiin joitakin lyhyempiä ongelmakohtia, joissa on useita kriteerit alittavia indikaattoreita pääosin siitä syystä, että tarkasteltava jakso kulkee taajamassa tai sen välittömässä läheisyydessä.
Kokoelmat
- Raportteja [1100]