"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
Långnabba, Johanna (2022)
Långnabba, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148409
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062148409
Tiivistelmä
Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo (2021) är ledarens centrala uppgift att stödja pedagogiska processer. En förutsättning för pedagogiskt ledarskap är därför kunskap om den pedagogik som implementeras på enheterna. Ledaren är ytterst ansvarig för kvaliteten på pedagogiken och för att vägledande dokuments värderingar och mål omvandlas till pedagogiska praktiker. All personal inom småbarnspedagogik ansvarar sedan för den genomförda pedagogiken och dess kvalitet, i den utsträckning som passar den egna yrkesbefattningen. Karila, Kosonen och Järvenkallas (2017) skriver att kunskaper och färdigheter inom småbarnspedagogiken baseras på olika yrkesgruppers specialkompetens samt utifrån teamens gemensamma mångprofessionella kompetens. Vidare menar Fonsén och Parrila (2016) att hur en ledare leder och stödjer medlemmar i hens arbetsgemenskap i hög grad avgör hur de mångprofessionella teamen fungerar och vilket engagemang varje individ har för teamet och arbetsgemenskapen.
Syftet med avhandlingen är att undersöka ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken. Studiens forskningsfrågor är följande:
1. Vilken syn har ledare på det pedagogiska ledarskapet?
2. Vad innebär det för ledare att leda mångprofessionella team?
Avhandlingen bygger på kvalitativ metod med hermeneutiken som forskningsansats. Forskningsmaterialet har samlats in genom digitala intervjuer, där sju verksamma ledare inom småbarnspedagogik från Svenskfinland deltagit. Det insamlade forskningsmaterialet har sedan bearbetats och tolkats utgående från hermeneutiken samt analyserats och presenterats som teman med inspiration från den induktiva tematiska analysmodellen, som är utformad av Braun och Clarke (2006). Som teoretisk referensram fungerar det sociokulturella perspektivet.
Studiens övergripande resultat visar att ledares syn på det pedagogiska ledarskapet är varierande och mångfacetterat. Det handlar bland annat om att ha kunskap om innehåll i dokument som styr småbarnspedagogiken, att leda den pedagogiska verksamheten, att stöda personalen samt att som ledare själv få stöd. Att leda mångprofessionella team innebär enligt ledarna att lyfta fram alla yrkens lika värde och uppmuntra personalen att ta tillvara på allas kunskaper och styrkor. Vidare innebär det att skapa förståelse bland personalen för skillnader och likheter mellan yrkesgruppernas arbetsuppgifter. Det handlar även om att leda varje enskild individ utgående från hens personlighet. I rollen att leda mångprofessionella team ingår det också att avsätta tid för diskussioner och möten för teamen samt ge möjlighet för och uppmuntran till att delta i fortbildning.
Avslutningsvis kan man konstatera att det pedagogiska ledarskapet inom småbarnspedagogiken innebär ett stort ansvar för ledaren och att det pedagogiska ledarskapet är en förutsättning för att leda de mångprofessionella teamen mot en kvalitativ och utvecklande småbarnspedagogik.
Syftet med avhandlingen är att undersöka ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken. Studiens forskningsfrågor är följande:
1. Vilken syn har ledare på det pedagogiska ledarskapet?
2. Vad innebär det för ledare att leda mångprofessionella team?
Avhandlingen bygger på kvalitativ metod med hermeneutiken som forskningsansats. Forskningsmaterialet har samlats in genom digitala intervjuer, där sju verksamma ledare inom småbarnspedagogik från Svenskfinland deltagit. Det insamlade forskningsmaterialet har sedan bearbetats och tolkats utgående från hermeneutiken samt analyserats och presenterats som teman med inspiration från den induktiva tematiska analysmodellen, som är utformad av Braun och Clarke (2006). Som teoretisk referensram fungerar det sociokulturella perspektivet.
Studiens övergripande resultat visar att ledares syn på det pedagogiska ledarskapet är varierande och mångfacetterat. Det handlar bland annat om att ha kunskap om innehåll i dokument som styr småbarnspedagogiken, att leda den pedagogiska verksamheten, att stöda personalen samt att som ledare själv få stöd. Att leda mångprofessionella team innebär enligt ledarna att lyfta fram alla yrkens lika värde och uppmuntra personalen att ta tillvara på allas kunskaper och styrkor. Vidare innebär det att skapa förståelse bland personalen för skillnader och likheter mellan yrkesgruppernas arbetsuppgifter. Det handlar även om att leda varje enskild individ utgående från hens personlighet. I rollen att leda mångprofessionella team ingår det också att avsätta tid för diskussioner och möten för teamen samt ge möjlighet för och uppmuntran till att delta i fortbildning.
Avslutningsvis kan man konstatera att det pedagogiska ledarskapet inom småbarnspedagogiken innebär ett stort ansvar för ledaren och att det pedagogiska ledarskapet är en förutsättning för att leda de mångprofessionella teamen mot en kvalitativ och utvecklande småbarnspedagogik.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]