Valtatie 1 Tuomarila - vt 2 Aluevaraussuunnitelma
Uudenmaan ELY-keskus
15.06.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-040-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-040-2
Tiivistelmä
Valtatie 1 (Turunväylä) on Helsingin ja Turun välinen yhteys, joka on osa kansainvälistä E18-yhteyttä ja kuuluu eurooppalaiseen TEN-T-ydinverkkoon. Aluevaraussuunnitelman suunnittelualue (noin 20 km) rajautuu idässä Tuomarilan eritasoliittymään itäpuolelle ja lännessä Palojärven eritasoliittymään.
Aluevaraussuunnitelman tavoitteena on varmistaa valtatien 1 sujuvuus ja toimintavarmuus rakentamalla lisäkaistat valtatie 2 ja Tuomarilan väliselle osuudelle. Lisäksi parannetaan liikenneturvallisuutta ja tiejakson meluntorjuntaa. Suunnittelujakson liikennekuormituksen ja kapasiteetin riittävyyden kannalta merkittäviä muuttujia ovat mahdollinen Espoo-Salo oikorata ja sen asemanseutujen uusi maankäyttö.
Kolmannet kaistat alkavat Palojärven eritasoliittymän idän suunnan rampeista. Veikkolan länsipuolella valtatien linjausta on siirretty pohjoiseen noin kahden ja puolen kilometrin matkalla, jotta eteläreunalle aikaisemmin toteutetut meluesteet säilyvät. Nupurinjärven levähdysalueet on esitetty parannettavaksi nykyisille paikoilleen. Ämmässuon eritasoliittymän ja Nupurinjärven levähdysalueen väliset rampit yhdistetään sekoittumisalueiksi. Espoon eritasoliittymän sisälle ei toteuteta kolmansia kaistoja. Lommilan ja Tuomarilan eritasoliittymien rampit muutetaan kolmansien kaistojen mukaisiksi.
Hankkeen alustava kustannusarvio ilman lunastuskustannuksia on 159,3 milj. euroa (alv. 0 %, MAKU-indeksi 120, 2015=100). Valtatien 1 kolmansia kaistoja ei tarvitse toteuttaa yhtenä hankekokonaisuutena, vaan hanke voidaan pilkkoa osiin liikenteen ja maankäytön kehittymisen mukaan. Aluevaraussuunnitelma ei ole lainvoimainen suunnitelma vaan se toimii alueen jatkosuunnittelun lähtökohtana.
Aluevaraussuunnitelman tavoitteena on varmistaa valtatien 1 sujuvuus ja toimintavarmuus rakentamalla lisäkaistat valtatie 2 ja Tuomarilan väliselle osuudelle. Lisäksi parannetaan liikenneturvallisuutta ja tiejakson meluntorjuntaa. Suunnittelujakson liikennekuormituksen ja kapasiteetin riittävyyden kannalta merkittäviä muuttujia ovat mahdollinen Espoo-Salo oikorata ja sen asemanseutujen uusi maankäyttö.
Kolmannet kaistat alkavat Palojärven eritasoliittymän idän suunnan rampeista. Veikkolan länsipuolella valtatien linjausta on siirretty pohjoiseen noin kahden ja puolen kilometrin matkalla, jotta eteläreunalle aikaisemmin toteutetut meluesteet säilyvät. Nupurinjärven levähdysalueet on esitetty parannettavaksi nykyisille paikoilleen. Ämmässuon eritasoliittymän ja Nupurinjärven levähdysalueen väliset rampit yhdistetään sekoittumisalueiksi. Espoon eritasoliittymän sisälle ei toteuteta kolmansia kaistoja. Lommilan ja Tuomarilan eritasoliittymien rampit muutetaan kolmansien kaistojen mukaisiksi.
Hankkeen alustava kustannusarvio ilman lunastuskustannuksia on 159,3 milj. euroa (alv. 0 %, MAKU-indeksi 120, 2015=100). Valtatien 1 kolmansia kaistoja ei tarvitse toteuttaa yhtenä hankekokonaisuutena, vaan hanke voidaan pilkkoa osiin liikenteen ja maankäytön kehittymisen mukaan. Aluevaraussuunnitelma ei ole lainvoimainen suunnitelma vaan se toimii alueen jatkosuunnittelun lähtökohtana.
Kokoelmat
- Raportteja [1095]