Samband mellan barns tidiga språkutveckling och daghemsfaktorer
Rasmus, Emma (2022)
Rasmus, Emma
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633357
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633357
Tiivistelmä
När barn är i två års ålder är språkinlärning en avgörande del av deras utveckling. Olika faktorer i omgivningen kan påverka barns tidiga språkutveckling, och därför är det viktigt att kartlägga dessa faktorer. Till exempel daghemmets inverkan på språkutvecklingen är en omgivningsfaktor som är betydelsefull att utforska eftersom en stor del av barnen går i daghem i den här åldern.
Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan daghemsfaktorer och språkutveckling hos barn i 24 månaders ålder. Det som stod i fokus för undersökningen var påverkan av a) längden på daglig vistelse på daghem, b) ålder hos barnen i daghemsgruppen och c) gruppens storlek. Dessutom kontrollerades för vissa bakgrundsvariablers inverkan på språkutvecklingen.
Denna studie är del av en kohortstudie ”Nycklarna till en god uppväxt”. Samplet bestod av 451 barn som deltog i uppföljningen. Föräldrarna fyllde i blanketter gällande familjens bakgrundsfaktorer och barnets språkutveckling. Deltagarnas expressiva ordförråd och morfologiska utveckling mättes med MacArthur Communicative Development Inventories (CDI) vid 24 månaders ålder. Data om daghemsfaktorerna samlades in med frågeformulär som föräldrarna fyllde i när barnen var 24 månader gamla.
Barn i två års ålder som vistades i en daghemsgrupp som var större än 10 barn hade bättre resultat i grammatisk utveckling än barn som vistades i en mindre grupp. Det fanns inga signifikanta skillnader i språkutveckling beroende på de andra daghemsvariablerna.
Resultaten i studien tyder på att daghemsfaktorer kan ha ett samband med barns tidiga språkutveckling i 24 månaders ålder. Det verkar som att en större grupp har en positiv inverkan på barns språkutveckling, men det kan tolkas som att det är inte gruppens storlek som leder till denna effekt, utan att barnen eventuellt har möjlighet att lära sig från de barn i gruppen som är äldre och längre hunna i sin språkutveckling. Flickorna hade ett bredare ordförråd och längre hunnen grammatisk utveckling jämfört med pojkarna. Högre socioekonomisk status i familjen verkade också gynna barnens ordförrådsutveckling i två års ålder. Rekommendationen med stöd av denna studie är att det är gynnsamt för barn i 24 månaders ålder att vara i en daghemsgrupp med äldre barn eftersom det tycks stöda deras
språkutveckling.
Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan daghemsfaktorer och språkutveckling hos barn i 24 månaders ålder. Det som stod i fokus för undersökningen var påverkan av a) längden på daglig vistelse på daghem, b) ålder hos barnen i daghemsgruppen och c) gruppens storlek. Dessutom kontrollerades för vissa bakgrundsvariablers inverkan på språkutvecklingen.
Denna studie är del av en kohortstudie ”Nycklarna till en god uppväxt”. Samplet bestod av 451 barn som deltog i uppföljningen. Föräldrarna fyllde i blanketter gällande familjens bakgrundsfaktorer och barnets språkutveckling. Deltagarnas expressiva ordförråd och morfologiska utveckling mättes med MacArthur Communicative Development Inventories (CDI) vid 24 månaders ålder. Data om daghemsfaktorerna samlades in med frågeformulär som föräldrarna fyllde i när barnen var 24 månader gamla.
Barn i två års ålder som vistades i en daghemsgrupp som var större än 10 barn hade bättre resultat i grammatisk utveckling än barn som vistades i en mindre grupp. Det fanns inga signifikanta skillnader i språkutveckling beroende på de andra daghemsvariablerna.
Resultaten i studien tyder på att daghemsfaktorer kan ha ett samband med barns tidiga språkutveckling i 24 månaders ålder. Det verkar som att en större grupp har en positiv inverkan på barns språkutveckling, men det kan tolkas som att det är inte gruppens storlek som leder till denna effekt, utan att barnen eventuellt har möjlighet att lära sig från de barn i gruppen som är äldre och längre hunna i sin språkutveckling. Flickorna hade ett bredare ordförråd och längre hunnen grammatisk utveckling jämfört med pojkarna. Högre socioekonomisk status i familjen verkade också gynna barnens ordförrådsutveckling i två års ålder. Rekommendationen med stöd av denna studie är att det är gynnsamt för barn i 24 månaders ålder att vara i en daghemsgrupp med äldre barn eftersom det tycks stöda deras
språkutveckling.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]