The possibilities for using humanoid robots as a care resource
Andtfolk, Malin (2022-06-17)
Andtfolk, Malin
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
17.06.2022
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Publikationens permanenta adress är
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4201-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4201-4
Abstrakt
Syfte För att möta de utmaningar som uppstår då humanoida robotar introduceras i social- och hälsovården behövs nya flerdimensionella perspektiv. Det övergripande syftet med denna avhandling var därför att få förståelse för möjligheterna med att använda humanoida robotar som vårdresurser.
Metoder En övergripande mixad metod användes, där både kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder inkluderas för att bidra till det övergripande syftet. Delstudie I baserades på en tvärsnittsstudie där olika aktörers attityder gentemot användning av humanoida robotar i vården undersöktes. Enkätdata samlades in under november och december 2018 i sjukhusmiljö och i universitetsmiljö (n = 264). Multipel linjär regression användes för att analysera resultaten. I Delstudie II genomfördes en scoping review för att
undersöka hur humanoida robotar har använts i vården av äldre personer. Sökningar utfördes 2018 i två internationella bibliografiska databaser samt kompletterande sökningar i Google Scholar efter publikationer publicerade mellan 2013-2019, följt av en systematisk screening och kodning av data. En kvalitativ deskriptiv analys användes för att analysera resultaten. I Delstudie III utvecklades och utvärderades ett humanoid robot-lett gruppträningsprogram av hemmaboende äldre personer i en kvalitativ pilotstudie. En deltagande design användes där både en workshop, en återkopplingssession, ett för-test och två tester inkluderades. Efter testerna genomfördes semistrukturerade intervjuer med hemmaboende äldre personer (n= 11). En tematisk analys användes för att analysera resultaten.
Resultat I Delstudie I var de flesta deltagare positiva till användningen av humanoida robotar i social- och hälsovården och humanoida robotar uppfattades som både vänliga och intressanta. Bland de grupper som deltog sågs andra relevanta aktörer i hälso-och sjukvården (ex. politiker, ledare eller servicepersonal), deltagare med högre utbildningsnivå, äldre vuxna samt de som hade svenska som modersmål ha en mer positiv attityd gentemot användning av humanoida robotar i social- och hälsovård. I Delstudie II ingick totalt 12 relevanta publikationer, vilket resulterade i fyra huvudkategorier relaterade till användning av humanoida robotar i vården av äldre personer: Stödjer vardagen, Ger interaktion, Underlättar kognitiv träning, Underlättar fysisk träning. Äldre personer visade möjlighet att acceptera humanoida robotar som sällskap, men tekniska begränsningar kopplade till både tekniska och sociala aspekter ansågs vara återkommande hinder för fortsatt användning. Äldre personers upplevda glädje av att använda humanoida robotar sågs kunna minska med tiden. Äldre personers förväntningar på humanoida robotars användbarhet uppfylldes, men de upplevde humanoida robotar mer som en leksak, assistent eller guide istället för ett komplement till vårdpersonal eller stöd till ett självständigt liv. I Delstudie III upplevde majoriteten av hemmaboende äldre personer att det humanoid robot-ledda gruppträningsprogrammet var både underhållande och enkelt att följa men mer person-centrerade och utmanande fysiska rörelser lämpliga för hemmaboende äldre personer i bättre fysisk kondition borde inkluderas.
Slutsatser Det övergripande syftet med avhandlingen var att få förståelse för möjligheterna att använda humanoida robotar som vårdresurser. Resultaten i avhandlingen identifierade att de flesta grupper inom social- och hälsovården ansågs ha en positiv attityd gentemot användning av humanoida robotar i social- och hälsovård, även om frågor kvarstår relaterade till vissa gruppers mer negativa attityd. Möten ansikte-mot-ansikte med robotar verkar vara kopplade till positiva erfarenheter av sådan teknik, men tekniska begränsningar måste identifieras och korrigeras för att säkerställa mer robusta och användarvänliga tekniska lösningar. Ett personcentrerat tillvägagångssätt rekommenderas i vidare forskning. Som framgår av de övergripande resultaten, på grund av tekniska och etiska begränsningar (kopplade till både tekniska och sociala aspekter), saknar humanoida robotar vid denna tidpunkt den inneboende förmågan att ge omvårdnad. Istället bör humanoida robotar för tillfället betraktas som ett hjälpmedel eller ”komplement" inom vård. Resultaten understryker behovet av att ändra fokus för forskning kring humanoida robotar över hela världen. Genom att införliva fokus på hållbara robotlösningar, ansikte mot ansikte människahumanoid robotmöten, längre interventioner samt mer verkliga livsperspektiv kan ökad förståelse och därmed användbarheten av humanoida robotar som vårdresurser uppnås.
Metoder En övergripande mixad metod användes, där både kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder inkluderas för att bidra till det övergripande syftet. Delstudie I baserades på en tvärsnittsstudie där olika aktörers attityder gentemot användning av humanoida robotar i vården undersöktes. Enkätdata samlades in under november och december 2018 i sjukhusmiljö och i universitetsmiljö (n = 264). Multipel linjär regression användes för att analysera resultaten. I Delstudie II genomfördes en scoping review för att
undersöka hur humanoida robotar har använts i vården av äldre personer. Sökningar utfördes 2018 i två internationella bibliografiska databaser samt kompletterande sökningar i Google Scholar efter publikationer publicerade mellan 2013-2019, följt av en systematisk screening och kodning av data. En kvalitativ deskriptiv analys användes för att analysera resultaten. I Delstudie III utvecklades och utvärderades ett humanoid robot-lett gruppträningsprogram av hemmaboende äldre personer i en kvalitativ pilotstudie. En deltagande design användes där både en workshop, en återkopplingssession, ett för-test och två tester inkluderades. Efter testerna genomfördes semistrukturerade intervjuer med hemmaboende äldre personer (n= 11). En tematisk analys användes för att analysera resultaten.
Resultat I Delstudie I var de flesta deltagare positiva till användningen av humanoida robotar i social- och hälsovården och humanoida robotar uppfattades som både vänliga och intressanta. Bland de grupper som deltog sågs andra relevanta aktörer i hälso-och sjukvården (ex. politiker, ledare eller servicepersonal), deltagare med högre utbildningsnivå, äldre vuxna samt de som hade svenska som modersmål ha en mer positiv attityd gentemot användning av humanoida robotar i social- och hälsovård. I Delstudie II ingick totalt 12 relevanta publikationer, vilket resulterade i fyra huvudkategorier relaterade till användning av humanoida robotar i vården av äldre personer: Stödjer vardagen, Ger interaktion, Underlättar kognitiv träning, Underlättar fysisk träning. Äldre personer visade möjlighet att acceptera humanoida robotar som sällskap, men tekniska begränsningar kopplade till både tekniska och sociala aspekter ansågs vara återkommande hinder för fortsatt användning. Äldre personers upplevda glädje av att använda humanoida robotar sågs kunna minska med tiden. Äldre personers förväntningar på humanoida robotars användbarhet uppfylldes, men de upplevde humanoida robotar mer som en leksak, assistent eller guide istället för ett komplement till vårdpersonal eller stöd till ett självständigt liv. I Delstudie III upplevde majoriteten av hemmaboende äldre personer att det humanoid robot-ledda gruppträningsprogrammet var både underhållande och enkelt att följa men mer person-centrerade och utmanande fysiska rörelser lämpliga för hemmaboende äldre personer i bättre fysisk kondition borde inkluderas.
Slutsatser Det övergripande syftet med avhandlingen var att få förståelse för möjligheterna att använda humanoida robotar som vårdresurser. Resultaten i avhandlingen identifierade att de flesta grupper inom social- och hälsovården ansågs ha en positiv attityd gentemot användning av humanoida robotar i social- och hälsovård, även om frågor kvarstår relaterade till vissa gruppers mer negativa attityd. Möten ansikte-mot-ansikte med robotar verkar vara kopplade till positiva erfarenheter av sådan teknik, men tekniska begränsningar måste identifieras och korrigeras för att säkerställa mer robusta och användarvänliga tekniska lösningar. Ett personcentrerat tillvägagångssätt rekommenderas i vidare forskning. Som framgår av de övergripande resultaten, på grund av tekniska och etiska begränsningar (kopplade till både tekniska och sociala aspekter), saknar humanoida robotar vid denna tidpunkt den inneboende förmågan att ge omvårdnad. Istället bör humanoida robotar för tillfället betraktas som ett hjälpmedel eller ”komplement" inom vård. Resultaten understryker behovet av att ändra fokus för forskning kring humanoida robotar över hela världen. Genom att införliva fokus på hållbara robotlösningar, ansikte mot ansikte människahumanoid robotmöten, längre interventioner samt mer verkliga livsperspektiv kan ökad förståelse och därmed användbarheten av humanoida robotar som vårdresurser uppnås.
Collections
- 316 Vårdvetenskap [64]