Samtal för barnets bästa : En kvalitativ studie om hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen
Gullfors, Alexandra (2022)
Gullfors, Alexandra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335435
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen. Utgående från syftet har följande två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever speciallärare möjligheter för att handleda?
2. Hur genomför speciallärarna handledningen med personalen inom småbarnspedagogiken?
Avhandlingen är av kvalitativ karaktär. Datainsamlingen har gjorts genom tre semistrukturerade fokusgruppintervjuer med sammanlagt tio speciallärare som jobbar inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av tematisk analys.
I analysen framträdde sju teman. Tema 1–3 är kopplade till forskningsfråga 1:
1. Personalens förväntningar, resurser och styrdokumentens inverkan.
2. Praktiska svårigheter med att handleda hela personalen processinriktat.
3. Handledningsutbildning och kunskap om barn och barngrupper skapar goda förutsättningar.
Tema 4–7 är kopplade till forskningsfråga 2:
4. Att lyssna för att få information och bekräfta personalen.
5. Att stöda personalen till reflektion och lösningar genom dialog och frågor.
6. Att tillmötesgå personalens önskemål om konkreta råd.
7. Att balansera mellan fokus på barnet och fokus på utvecklingen av miljön.
Resultatet visar att speciallärarna i de tre fokusgrupperna har olika förutsättningar att handleda som bottnar i tolkningar av styrdokument och arbetsbeskrivningar.
En framträdande faktor är brist på möjligheter och tid hos daghemspersonalen att kunna lösgöra sig från barngruppen för att få handledning. Ett annan viktig aspekt som framkom i resultaten är att speciallärarna anser att det är viktigt att personalen ges möjlighet att prata, reflektera och själva komma fram till lösningar. Handledarens roll är i många fall att stöda och utveckla lärarnas tilltro till sig själva och sin egen förmåga. Att lyssna och bekräfta visade sig vara en av de främsta faktorerna som inverkar på handledningen. Samtidigt finns det även behov av direkta, konkreta råd och expertkunskap. För att kvaliteten på handledningen skall kunna utvecklas och verkligen fungera som ett stöd för utveckling av småbarnspedagogiken och för barn i behov av stöd behöver specialläraren mer möjligheter att handleda hela personalgruppen samtidigt processinriktat. För detta behövs stöd av föreståndare och tydliggörande i arbetsbeskrivningar och styrdokument.
1. Hur upplever speciallärare möjligheter för att handleda?
2. Hur genomför speciallärarna handledningen med personalen inom småbarnspedagogiken?
Avhandlingen är av kvalitativ karaktär. Datainsamlingen har gjorts genom tre semistrukturerade fokusgruppintervjuer med sammanlagt tio speciallärare som jobbar inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av tematisk analys.
I analysen framträdde sju teman. Tema 1–3 är kopplade till forskningsfråga 1:
1. Personalens förväntningar, resurser och styrdokumentens inverkan.
2. Praktiska svårigheter med att handleda hela personalen processinriktat.
3. Handledningsutbildning och kunskap om barn och barngrupper skapar goda förutsättningar.
Tema 4–7 är kopplade till forskningsfråga 2:
4. Att lyssna för att få information och bekräfta personalen.
5. Att stöda personalen till reflektion och lösningar genom dialog och frågor.
6. Att tillmötesgå personalens önskemål om konkreta råd.
7. Att balansera mellan fokus på barnet och fokus på utvecklingen av miljön.
Resultatet visar att speciallärarna i de tre fokusgrupperna har olika förutsättningar att handleda som bottnar i tolkningar av styrdokument och arbetsbeskrivningar.
En framträdande faktor är brist på möjligheter och tid hos daghemspersonalen att kunna lösgöra sig från barngruppen för att få handledning. Ett annan viktig aspekt som framkom i resultaten är att speciallärarna anser att det är viktigt att personalen ges möjlighet att prata, reflektera och själva komma fram till lösningar. Handledarens roll är i många fall att stöda och utveckla lärarnas tilltro till sig själva och sin egen förmåga. Att lyssna och bekräfta visade sig vara en av de främsta faktorerna som inverkar på handledningen. Samtidigt finns det även behov av direkta, konkreta råd och expertkunskap. För att kvaliteten på handledningen skall kunna utvecklas och verkligen fungera som ett stöd för utveckling av småbarnspedagogiken och för barn i behov av stöd behöver specialläraren mer möjligheter att handleda hela personalgruppen samtidigt processinriktat. För detta behövs stöd av föreståndare och tydliggörande i arbetsbeskrivningar och styrdokument.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]