Arktisen alueen geopolitiikka 2000-luvulla
Lataukset:
Editori
Kettunen, Ossi
Maanpuolustuskorkeakoulu
Sotataidon laitos
Maanpuolustuskorkeakoulu
01.06.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3278-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3278-0
Tiivistelmä
Globaalit suurvaltojen väliset jännitteet ja tapahtumat ovat vahvasti kytkeytyneitä arktisen alueen geopoliittiseen kehykseen. Varsinkin viime aikoina Itä-Euroopan ja Itämeren piirissä ilmenneet jännitteet heijastuvat alueelle hidastaen sen taloudellista kehittämistä sekä Koillis- ja Luoteisväylien käyttöönottoa. Kansainvälistä yhteistoimintaa edellyttävät sää- ja jäätilanneinformaation jakaminen sekä meriliikenteen turvallisuus ovat edelleen vaikeasti voitettavia ongelmia.
Venäjä on ryhmittänyt noin puolet laivastonsa uusimmista sukellusveneistä ja tehokkaimmista pinta-aluksista arktiselle alueelle. Samalla se on ottanut uudelleen käyttöön lentokenttiä ja uusinut tukikohtaverkostoaan sekä ryhmittänyt alueelle meri- ja ilmapuolustuskaluston uusimpia versioita. Sillä on alueelle ryhmitettynä puolustukseen ja hyökkäyksellisiin operaatioihin kykeneviä moderneja voimia, joita se pystyy nopeasti vahventamaan.
Yhdysvaltojen puolustus Arktiksella nojautuu vahvasti satelliittien muodostamaan tilannekuvaan ja ohjustentorjuntajärjestelmiin, jossa ilmavoimat ja ydinsukellusveneiden ballististen ohjusten luoma ohjusuhka muodostavat strategisen komponentin. Yhdysvallat on doktriininsa muutosten mukaisesti vähentänyt joukkojensa määrää Euroopasta ja korostanut eurooppalaisten velvollisuutta vastata omasta puolustuksestaan sekä kumppanuussuhteiden merkitystä. Tämä on antanut liikkumatilaa Venäjälle palata Neuvostoliiton hallinnon ajan etupiiriajatteluun.
Kiinan nousu supervallaksi ja sen kunnianhimoiset valtapyrkimykset ovat vaikuttaneet arktisen alueen ja myös Pohjoismaiden turvallisuuspolitiikkaan. Alueen valtiot joutuvat entistä tarkemmin ottamaan huomioon Kiinan taloudellisten ja tieteellisten aloitteiden seurannaisvaikutukset omassa turvallisuuspolitiikassaan.
Kun tarkastellaan arktisen alueen infrastruktuurin, merenkulun turvallisuuden, talouden ja logistiikan parannusmahdollisuuksia, nousevat Euroopan unioni ja Arktinen neuvosto toiminnan keskiöön. Ei-sotilaallisina instituutioina, Euroopan unionin ollessa myös taloudellisesti vahva, niiden mahdollisuuksia jännitteiden lieventäjinä tulee tukea. Varsinkin Ruotsilla ja Suomella on tässä tärkeä rooli niiden kuuluessa molempiin instituutioihin. Venäjän hallitessa nyt aluetta sekä sotilaallisesti että taloudellisten investointien kautta sen mukanaolo on välttämätön, jotta kehitys olisi vakaata.
Ruotsin ja Suomen jääminen Naton ulkopuolelle on antanut Venäjälle mahdollisuuden arvioida Pohjoismaiden yhteistyötä sellaisena, jonka muodostamaa sotilaallista voimaa se pystyy hallitsemaan jo arktiselle alueelle sijoitetuin joukoin. Suomen geopoliittinen asema on vahvasti paalutettu pohjoismaiseen viitekehykseen, länsimaisiin instituutioihin ja Pohjoismaiden, Naton ja Euroopan vahvojen maiden muodostamiin joukkoryhmittymiin. Suurvaltojen välisten jännitteiden lisääntyessä arktisella alueella Suomelle tulee vääjäämättä ajankohtaiseksi tarkastella pragmaattisesti eri koalitioiden ja Naton tuomia hyötyjä, jopa Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden tilannearvioista riippumatta.
Venäjä on ryhmittänyt noin puolet laivastonsa uusimmista sukellusveneistä ja tehokkaimmista pinta-aluksista arktiselle alueelle. Samalla se on ottanut uudelleen käyttöön lentokenttiä ja uusinut tukikohtaverkostoaan sekä ryhmittänyt alueelle meri- ja ilmapuolustuskaluston uusimpia versioita. Sillä on alueelle ryhmitettynä puolustukseen ja hyökkäyksellisiin operaatioihin kykeneviä moderneja voimia, joita se pystyy nopeasti vahventamaan.
Yhdysvaltojen puolustus Arktiksella nojautuu vahvasti satelliittien muodostamaan tilannekuvaan ja ohjustentorjuntajärjestelmiin, jossa ilmavoimat ja ydinsukellusveneiden ballististen ohjusten luoma ohjusuhka muodostavat strategisen komponentin. Yhdysvallat on doktriininsa muutosten mukaisesti vähentänyt joukkojensa määrää Euroopasta ja korostanut eurooppalaisten velvollisuutta vastata omasta puolustuksestaan sekä kumppanuussuhteiden merkitystä. Tämä on antanut liikkumatilaa Venäjälle palata Neuvostoliiton hallinnon ajan etupiiriajatteluun.
Kiinan nousu supervallaksi ja sen kunnianhimoiset valtapyrkimykset ovat vaikuttaneet arktisen alueen ja myös Pohjoismaiden turvallisuuspolitiikkaan. Alueen valtiot joutuvat entistä tarkemmin ottamaan huomioon Kiinan taloudellisten ja tieteellisten aloitteiden seurannaisvaikutukset omassa turvallisuuspolitiikassaan.
Kun tarkastellaan arktisen alueen infrastruktuurin, merenkulun turvallisuuden, talouden ja logistiikan parannusmahdollisuuksia, nousevat Euroopan unioni ja Arktinen neuvosto toiminnan keskiöön. Ei-sotilaallisina instituutioina, Euroopan unionin ollessa myös taloudellisesti vahva, niiden mahdollisuuksia jännitteiden lieventäjinä tulee tukea. Varsinkin Ruotsilla ja Suomella on tässä tärkeä rooli niiden kuuluessa molempiin instituutioihin. Venäjän hallitessa nyt aluetta sekä sotilaallisesti että taloudellisten investointien kautta sen mukanaolo on välttämätön, jotta kehitys olisi vakaata.
Ruotsin ja Suomen jääminen Naton ulkopuolelle on antanut Venäjälle mahdollisuuden arvioida Pohjoismaiden yhteistyötä sellaisena, jonka muodostamaa sotilaallista voimaa se pystyy hallitsemaan jo arktiselle alueelle sijoitetuin joukoin. Suomen geopoliittinen asema on vahvasti paalutettu pohjoismaiseen viitekehykseen, länsimaisiin instituutioihin ja Pohjoismaiden, Naton ja Euroopan vahvojen maiden muodostamiin joukkoryhmittymiin. Suurvaltojen välisten jännitteiden lisääntyessä arktisella alueella Suomelle tulee vääjäämättä ajankohtaiseksi tarkastella pragmaattisesti eri koalitioiden ja Naton tuomia hyötyjä, jopa Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden tilannearvioista riippumatta.
Kokoelmat
- Julkaisut [490]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Arktisen meriteknologian ennakointi : Uudenmaan pk-yritysten näkökulmasta
Myllylä, Yrjö
Raportteja :13/2013 (Uudenmaan ELY-keskus, 01.06.2013)Uudellamaalla voi olla johtava rooli Suomessa ja maailmassa arktisessa meriteknologiassa myös jatkossa. Tämä edellyttää muun muassa koulutuksen, tutkimuksen ja muun toiminnan suuntaamista palvelemaan arktisen meriteknologian ... -
Adaptation to Climate Change in the Baltic Sea and Arctic Regions : Governance and policy tools across countries
Berninger, Kati; Tiusanen, Maria; Tynkkynen, Oras
Raportteja :25/2021 (Varsinais-Suomen ELY-keskus, 06 / 2021)The objective of this study was to collect and synthesise information about climate adaptation policy and governance in the Baltic Sea and Arctic regions. The report also describes best practices from different countries ... -
Arktinen harppaus : Kiinan turvallisuusstrategia ja arktisen alueen geopolitiikka
Kopra, Sanna; Puranen, Matti; Tiuraniemi, Ville
Sotataidon laitos. Julkaisusarja 2: Tutkimusselosteita : 26 (Maanpuolustuskorkeakoulu, 2023)Tämä raportti tarjoaa Suomen pitkän aikavälin turvallisuuspolitiikkaa palvelevan politiikka-analyysin Kiinan arktisista intresseistä ja läsnäolosta turvallisuusstrategian näkökulmasta. Vaikka Kiina sijaitsee kaukana ...