”Kan vi leka med dynorna?” : Barnens och pedagogernas erfarenheter av kärnaktiviteter inom småbarnspedagogiken
Laine, Martina (2022)
Laine, Martina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335482
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335482
Tiivistelmä
Denna magisteravhandling har utförts i samarbete med en privat organisation som anordnar småbarnspedagogik på 15 olika enheter. Studien har utgått från Vlasov m.fl. (2019) beskrivning av processkvaliteternas kärnfaktorer som b.la. belyser samspelet mellan barn och pedagoger. Syftet med denna magisteravhandling är att analysera treåringars, femåringars och pedagogernas erfarenheter av samspel inom småbarnspedagogiken. Målet med studien är att lyfta fram aspekter kring studiens resultat berörande samspelet, som kan bidra till utveckling inom organisationen.
Magisteravhandlingen utfördes i form av två kvantitativa enkäter med kvalitativa inslag, en enkät som var riktad till barn och en enkät som var riktad till pedagoger. Enkäterna skickades ut elektroniskt till pedagogernas e-post. Enkäten som var riktad till pedagogerna besvarades individuellt och enkäten som riktades till barnen besvarades tillsammans med en pedagog. Den kvantitativa datainsamlingen analyserades med statistikprogrammet SPSS och de kvalitativa frågorna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Majoriteten av barnen trivdes inom småbarnspedagogiken och upplevde samspelet positivt men det fanns även variationer i svaren. I resultatet framkom både likheter och skillnader i barnens och pedagogernas erfarenheter. Av barnens svar framkom leken, kompisarna och rörelsestunderna som betydelsefulla faktorer vid samspel. Medan pedagogerna lyfte fram samspel i vardagsfärdigheter, bekräftande och positivt samspel, samspel i samband med ledd verksamhet och samling. Samspel i form av barnens delaktighet upplevdes varierande av såväl barn som pedagoger. Studien visade även att det var betydelsefullt att belysa barnens perspektiv vid kvalitetsutvärdering samt fokusera vidare på hur man kan utveckla en verksamhetskultur och samspel som stöder leken ännu mer från ett barnperspektiv.
Magisteravhandlingen utfördes i form av två kvantitativa enkäter med kvalitativa inslag, en enkät som var riktad till barn och en enkät som var riktad till pedagoger. Enkäterna skickades ut elektroniskt till pedagogernas e-post. Enkäten som var riktad till pedagogerna besvarades individuellt och enkäten som riktades till barnen besvarades tillsammans med en pedagog. Den kvantitativa datainsamlingen analyserades med statistikprogrammet SPSS och de kvalitativa frågorna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Majoriteten av barnen trivdes inom småbarnspedagogiken och upplevde samspelet positivt men det fanns även variationer i svaren. I resultatet framkom både likheter och skillnader i barnens och pedagogernas erfarenheter. Av barnens svar framkom leken, kompisarna och rörelsestunderna som betydelsefulla faktorer vid samspel. Medan pedagogerna lyfte fram samspel i vardagsfärdigheter, bekräftande och positivt samspel, samspel i samband med ledd verksamhet och samling. Samspel i form av barnens delaktighet upplevdes varierande av såväl barn som pedagoger. Studien visade även att det var betydelsefullt att belysa barnens perspektiv vid kvalitetsutvärdering samt fokusera vidare på hur man kan utveckla en verksamhetskultur och samspel som stöder leken ännu mer från ett barnperspektiv.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]