Vad kan nyutexaminerade lärare bidra med i skolsamfundet? : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på vilken kunskap de vill bidra med som nyutexaminerade lärare
Knuts, Alexandra; Koskela, Ella (2022)
Knuts, Alexandra
Koskela, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931649
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka vilken kunskap lärarstuderande på basis av sin lärarutbildning och magisteravhandling vill bidra med som nyutexaminerade lärare. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. Hur ser lärarstuderande på det didaktiska tilläggsmaterialet de förväntas skapa i samband med magisteravhandlingen?
2. Vilka tankar har lärarstuderande kring kompetenser i kommande yrke?
3. Vilka förväntningar har lärarstuderande på kommande kollegor?
Avhandlingen är av kvalitativ karaktär med en hermeneutisk forskningsansats. Som datainsamlingsmetod har fokusgruppintervjuer använts. Sammanlagt deltog 14 informanter i studien och alla var lärarstuderande på magisternivå. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och resultaten framställdes enligt de tre forskningsfrågorna.
Resultatet visar att informanterna önskar sprida och tillämpa ny forskning och kunskap i det framtida läraryrket. Majoriteten av informanterna upplever dock att de ännu saknar vissa kompetenser som läraryrket kräver. Resultatet visar att de flesta informanter har en positiv syn på det didaktiska tilläggsmaterialet som skapas utifrån magisteravhandlingen. Informanterna önskar att materialet bidrar med forskningsbaserad kunskap till målgrupperna på fältet och stöder lärare i sitt yrke. Trots fördelarna med materialet, upplever ändå flera informanter arbetet som tungt och utmanande. I studien undersöktes även informanternas förväntningar på det framtida kollegiet. Det övergripande resultatet var att de önskar att kollegiet stöder och välkomnar dem samt uppmuntrar dem till att sprida sin kompetens och ger dem utrymme att bidra med egna idéer.
1. Hur ser lärarstuderande på det didaktiska tilläggsmaterialet de förväntas skapa i samband med magisteravhandlingen?
2. Vilka tankar har lärarstuderande kring kompetenser i kommande yrke?
3. Vilka förväntningar har lärarstuderande på kommande kollegor?
Avhandlingen är av kvalitativ karaktär med en hermeneutisk forskningsansats. Som datainsamlingsmetod har fokusgruppintervjuer använts. Sammanlagt deltog 14 informanter i studien och alla var lärarstuderande på magisternivå. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och resultaten framställdes enligt de tre forskningsfrågorna.
Resultatet visar att informanterna önskar sprida och tillämpa ny forskning och kunskap i det framtida läraryrket. Majoriteten av informanterna upplever dock att de ännu saknar vissa kompetenser som läraryrket kräver. Resultatet visar att de flesta informanter har en positiv syn på det didaktiska tilläggsmaterialet som skapas utifrån magisteravhandlingen. Informanterna önskar att materialet bidrar med forskningsbaserad kunskap till målgrupperna på fältet och stöder lärare i sitt yrke. Trots fördelarna med materialet, upplever ändå flera informanter arbetet som tungt och utmanande. I studien undersöktes även informanternas förväntningar på det framtida kollegiet. Det övergripande resultatet var att de önskar att kollegiet stöder och välkomnar dem samt uppmuntrar dem till att sprida sin kompetens och ger dem utrymme att bidra med egna idéer.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]