"När kris blir vardag" : Betydelsen av kollektivt ledarskap under en långvarig kris
Holmberg, Annika Maria (2022)
Holmberg, Annika Maria
2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041529383
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041529383
Tiivistelmä
Hotell X är ett av de största säsongshotellen inom sitt län i fjordlanskapet i Norge och verksamheten går ut på att välkomna gäster från alla världens hörn. Hotellet gick igenom ett ägarbyte precis före coronapandemin bröt ut samtidigt som ledningsgruppen förnyades. Ledningsgruppen på hotellet fick starta sina ledarroller med en oväntad kris serverat framför sig som visade sig vara allt annat än lätt att hantera.
Syftet med min pro gradu-avhandling är att studera hur krishantering kan göras under en längre tid på hotell. Genom att jag besvarar mina forskningsfrågor (Vad gjorde ledningsgruppen för att hantera krisen? Vilken betydelse har ledarskapet haft i krishanteringen? Vad har varit utmanade i krishanteringen för ledningsgruppen?) och efter att jag har utfört semistrukturerade intervjuer med ledningsgruppen på hotell X har jag besvarat mitt syfte och kommit med tips inför framtida forskning.
Mina slutsatser tyder på att det kollektiva samarbetet inom ledningsgruppen på hotell X har varit av stor betydelse. Tack vare varandras stöd och hjälp har ledningsgruppen lärt sig att dra nytta av varandras erfarenheter och på så sätt skapat en bred kunskap på en hög nivå inom krishantering. Förståelsen om att utnyttja det kollektiva ledarskapet för att nå en kollektiv kompetens genom kollektivt lärande är något hotell generellt borde satsa på. Krishanteringen på hotell X har upplevts lätt på grund av att ledningsgruppen har fungerat bra ihop. Coronakrisen har lett till ökad förståelse för att det inte är möjligt att ha långsiktiga planer i en sådan kris. I en kris som denna bör man finna snabba lösningar och ta beslut på kort tid med mindre kunskap än vad man har haft under tidigare kriser som branschen är van med.
Syftet med min pro gradu-avhandling är att studera hur krishantering kan göras under en längre tid på hotell. Genom att jag besvarar mina forskningsfrågor (Vad gjorde ledningsgruppen för att hantera krisen? Vilken betydelse har ledarskapet haft i krishanteringen? Vad har varit utmanade i krishanteringen för ledningsgruppen?) och efter att jag har utfört semistrukturerade intervjuer med ledningsgruppen på hotell X har jag besvarat mitt syfte och kommit med tips inför framtida forskning.
Mina slutsatser tyder på att det kollektiva samarbetet inom ledningsgruppen på hotell X har varit av stor betydelse. Tack vare varandras stöd och hjälp har ledningsgruppen lärt sig att dra nytta av varandras erfarenheter och på så sätt skapat en bred kunskap på en hög nivå inom krishantering. Förståelsen om att utnyttja det kollektiva ledarskapet för att nå en kollektiv kompetens genom kollektivt lärande är något hotell generellt borde satsa på. Krishanteringen på hotell X har upplevts lätt på grund av att ledningsgruppen har fungerat bra ihop. Coronakrisen har lett till ökad förståelse för att det inte är möjligt att ha långsiktiga planer i en sådan kris. I en kris som denna bör man finna snabba lösningar och ta beslut på kort tid med mindre kunskap än vad man har haft under tidigare kriser som branschen är van med.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]