Avbruten skolmusikalsproduktion på grund av covid-19 : Gymnasiestuderandes reaktioner i samband med en virtuell avslutning
Söderlund, Sebastian (2022)
Söderlund, Sebastian
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030822565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030822565
Tiivistelmä
År 2019 blev jag involverad i ett skolmusikalsprojekt. Projektet var ett samarbete mellan Björneborgs svenska samskola och Vasa Övningsskolas gymnasium. Under produktionens gång fick jag följa med som deltagande observatör för att få datamaterial till min dåvarande forskning.
Produktionen byggdes upp av workshoppar där studerandena fick arbeta tillsammans för att få en slutprodukt. Detta projekt hölls från hösten 2019 till våren 2020 då premiären skulle hållits men på grund av coronapandemin blev den avbruten och premiären fick ställas in. En lösning för att avsluta projektet blev då att en utomstående konstnär anlitades för att tolka och filmatisera det färdiga manuset för att skapa en konstfilm.
En virtuell avslutning ordandes av handledarna där konstfilmen skulle presenteras och alla inblandade skulle få möjlighet att se den. Avslutningen blev också inspelad. Under den virtuella avslutningen fick jag möjlighet att delta och i denna avhandling har avslutningen fungerat som mitt datamaterial i samband med att jag observerat och gjort täta beskrivningar utav de reaktioner jag sett från den virtuella avslutningen.
Utifrån beskrivningarna har jag grundat egna teorier på basis av den egna tolkningen på reaktionerna jag sett.
Under min analys av reaktioner skapade jag fem kärnkategorier där jag plockade in liknande reaktioner som upprepade sig. Dessa kategorier gav jag namnen okoncentration, positiva reaktioner, mobiltelefoner, kommentarer om BSS-studeranden och feedback om skolmusikalen. Dessa kategorier hjälpte mig att se på vilket sätt den avbrutna skolmusikalen påverkat studerandena som var inblandade i processen.
En konstnärlig process påverkar deltagarna på många olika sätt med tanke på vänner studier och intressen. Resultaten visar att en avbruten konstnärlig process påverkar studerandena som var inblandade på gott och ont. En del kände att konstfilmen inte var tillräcklig om man gemförde med vad som kunde ha varit, en riktigt skolmusikalsavslutning. Andra var mycket nöjda med hur det hela slutade och jag tror att de kände sig nöjda med att skomusikalen fick en värdig avslutning.
Mitt övergripande syfte är att beskriva gymnasiestuderandes reaktioner på en avbruten
konstnärlig process exemplifierat med skolmusikalen Inlåst.
Forskningsfrågorna är följande:
1. Hurdana reaktioner, upplevelser och känslouttryck kan identifieras och beskrivas under och efter förevisning av konstfilmen Inlåst?
2. Hur kan den avbrutna processen beskrivas utifrån reaktioner och uttalanden?
Mitt forskningsmaterial kommer i huvudsak från den virtuella avslutningen som ägde rum över programmet Zoom. Eftersom jag då fick vara med och forska som deltagande observatör har jag valt etnografi som forskningsansats. Täta beskrivningar är ett analysverktyg som jag använt mig av då jag observerat deras reaktioner och tankar. Slutligen har jag också använt mig av grundad teori för att skapa teorier angående deras reaktioner, teorin speglar generellt hur de studerande känner om den avbrutna processen.
Produktionen byggdes upp av workshoppar där studerandena fick arbeta tillsammans för att få en slutprodukt. Detta projekt hölls från hösten 2019 till våren 2020 då premiären skulle hållits men på grund av coronapandemin blev den avbruten och premiären fick ställas in. En lösning för att avsluta projektet blev då att en utomstående konstnär anlitades för att tolka och filmatisera det färdiga manuset för att skapa en konstfilm.
En virtuell avslutning ordandes av handledarna där konstfilmen skulle presenteras och alla inblandade skulle få möjlighet att se den. Avslutningen blev också inspelad. Under den virtuella avslutningen fick jag möjlighet att delta och i denna avhandling har avslutningen fungerat som mitt datamaterial i samband med att jag observerat och gjort täta beskrivningar utav de reaktioner jag sett från den virtuella avslutningen.
Utifrån beskrivningarna har jag grundat egna teorier på basis av den egna tolkningen på reaktionerna jag sett.
Under min analys av reaktioner skapade jag fem kärnkategorier där jag plockade in liknande reaktioner som upprepade sig. Dessa kategorier gav jag namnen okoncentration, positiva reaktioner, mobiltelefoner, kommentarer om BSS-studeranden och feedback om skolmusikalen. Dessa kategorier hjälpte mig att se på vilket sätt den avbrutna skolmusikalen påverkat studerandena som var inblandade i processen.
En konstnärlig process påverkar deltagarna på många olika sätt med tanke på vänner studier och intressen. Resultaten visar att en avbruten konstnärlig process påverkar studerandena som var inblandade på gott och ont. En del kände att konstfilmen inte var tillräcklig om man gemförde med vad som kunde ha varit, en riktigt skolmusikalsavslutning. Andra var mycket nöjda med hur det hela slutade och jag tror att de kände sig nöjda med att skomusikalen fick en värdig avslutning.
Mitt övergripande syfte är att beskriva gymnasiestuderandes reaktioner på en avbruten
konstnärlig process exemplifierat med skolmusikalen Inlåst.
Forskningsfrågorna är följande:
1. Hurdana reaktioner, upplevelser och känslouttryck kan identifieras och beskrivas under och efter förevisning av konstfilmen Inlåst?
2. Hur kan den avbrutna processen beskrivas utifrån reaktioner och uttalanden?
Mitt forskningsmaterial kommer i huvudsak från den virtuella avslutningen som ägde rum över programmet Zoom. Eftersom jag då fick vara med och forska som deltagande observatör har jag valt etnografi som forskningsansats. Täta beskrivningar är ett analysverktyg som jag använt mig av då jag observerat deras reaktioner och tankar. Slutligen har jag också använt mig av grundad teori för att skapa teorier angående deras reaktioner, teorin speglar generellt hur de studerande känner om den avbrutna processen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]