Norms and Behavior : Effects of Social Information on Charitable Giving
Gugenishvili, Ilia (2022-03-11)
Gugenishvili, Ilia
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
11.03.2022
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4147-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4147-5
Tiivistelmä
As a result of social, environmental, and economic crises, demand for public donations has increased drastically, putting charitable organizations in tough competition with each other. In these uncertain times, when every penny counts, researchers and practitioners have identified several antecedents, drivers, and mechanisms of individual donations. Nevertheless, social norms remain one of the most important influencers of individuals’ attitudes, intentions, and behaviors. Despite their importance, norms as drivers of charitable intentions and behavior have not been thoroughly studied. This dissertation addresses the gaps in the literature and explores the influence of injunctive (what others approve of) and descriptive (what others do) norms on individuals’ charitable intentions and behavior. Across four studies reported in three articles, my coauthors and I address not only whether social norms matter but also how and when.
Surveying 288 respondents, in the first article, we not only identified that descriptive norms influence donation intentions but also determined two mediators: perceived impact and personal involvement. Although intentions often predict behavior, the relationship between the two does not always exist. The second article examines whether aligned (both injunctive and descriptive norms being either supportive or unsupportive of the action) and unaligned (one of the types being supportive and the other unsupportive) social norms moderate the intention behavior link. An experiment involving 428 participants demonstrated a positive relationship between intentions and behavior. Surprisingly, both aligned (both types of norms being supportive) and unaligned (unsupportive injunctive and supportive descriptive) social norms moderate the intention-behavior relationship. The third article reports on two experiments involving 347 participants. The findings suggest that (a) both supportive and unsupportive norms affect giving intentions, (b) injunctive norms are more powerful than descriptive ones, and (c) unaligned social norms decrease donation intentions by negatively influencing collective efficacy.
The dissertation contributes to the scientific literature by furthering several theories, including social norms theory, social expectation theory, focus theory, collective action theory, theory of planned behavior, and attitude-behavior theory. The findings also have practical implications for content creation and persuasion techniques that charitable organizations can use to increase individual donations. Till följd av sociala, miljömässiga och ekonomiska kriser har efterfrågan på offentliga donationer ökat drastiskt, vilket sätter välgörenhetsorganisationerna i hård konkurrens med varandra. I dessa osäkra tider, då varje cent räknas, har forskare och yrkesutövare identifierat flera bakomliggande orsaker, drivkrafter och mekanismer för individuella donationer. Ändå förblir sociala normer en av de viktigaste påverkarna av individers attityder, avsikter och beteenden. Trots deras betydelse har normer som drivkraft för välgörande avsikter och beteenden inte studerats grundligt.Den här avhandlingen behandlar klyftorna i litteraturen och undersöker inverkan av föreskrivna eller injunktiva (vad andra godkänner) och deskriptiva (vad andra gör) normer på individers avsikter och beteende inom välgörenhet. I fyra studier som rapporterats i tre artiklar tar jag och mina medförfattare upp inte enbart huruvida sociala normer spelar en roll, utan också hur och när de gör det.
Genom att undersöka 288 respondenter i den första artikeln fick vi reda på att beskrivande normer påverkar donationsavsikter. Vi identifierade också två medlare: upplevd inverkan och personligt engagemang. Även om avsikter ofta förutsäger beteende, finns det inte alltid en relation mellan dessa två. Den andra artikeln undersöker huruvida förenliga (både föreskrivna och deskriptiva normer är antingen stödjande eller icke-stödjande för handlingen) och oförenliga (en av typerna är stödjande och den andra icke-stödjande) sociala normer modererar beteenden. Ett experiment med 428 deltagare visade ett positivt samband mellan avsikter och beteende. Överraskande nog, både förenliga (båda typer av normer är stödjande) och oförenliga (ostödjande föreskrivna och stödjande deskriptiva) sociala normer modererar intention-beteenderelationen. Den tredje artikeln rapporterar två experiment med 347 deltagare. Resultaten tyder på att (a) både stödjande och icke stödjande normer påverkar donationsavsikter, (b) föreskrivna normer är kraftigare än de deskriptiva, och (c) oförenliga sociala normer minskar donationsavsikter genom att negativt påverka kollektiv effektivitet.
Avhandlingen bidrar till den vetenskapliga litteraturen genom att främja flera teorier, inklusive teorin om sociala normer, teorin om sociala förväntningar, teorin om fokus, teorin om kollektiv handling, teorin om planerat beteende och teorin om attityd-beteende. Resultaten har också praktiska konsekvenser för innehållsskapande och övertalningstekniker som välgörenhetsorganisationer kan använda för att öka individuella donationer.
Surveying 288 respondents, in the first article, we not only identified that descriptive norms influence donation intentions but also determined two mediators: perceived impact and personal involvement. Although intentions often predict behavior, the relationship between the two does not always exist. The second article examines whether aligned (both injunctive and descriptive norms being either supportive or unsupportive of the action) and unaligned (one of the types being supportive and the other unsupportive) social norms moderate the intention behavior link. An experiment involving 428 participants demonstrated a positive relationship between intentions and behavior. Surprisingly, both aligned (both types of norms being supportive) and unaligned (unsupportive injunctive and supportive descriptive) social norms moderate the intention-behavior relationship. The third article reports on two experiments involving 347 participants. The findings suggest that (a) both supportive and unsupportive norms affect giving intentions, (b) injunctive norms are more powerful than descriptive ones, and (c) unaligned social norms decrease donation intentions by negatively influencing collective efficacy.
The dissertation contributes to the scientific literature by furthering several theories, including social norms theory, social expectation theory, focus theory, collective action theory, theory of planned behavior, and attitude-behavior theory. The findings also have practical implications for content creation and persuasion techniques that charitable organizations can use to increase individual donations.
Genom att undersöka 288 respondenter i den första artikeln fick vi reda på att beskrivande normer påverkar donationsavsikter. Vi identifierade också två medlare: upplevd inverkan och personligt engagemang. Även om avsikter ofta förutsäger beteende, finns det inte alltid en relation mellan dessa två. Den andra artikeln undersöker huruvida förenliga (både föreskrivna och deskriptiva normer är antingen stödjande eller icke-stödjande för handlingen) och oförenliga (en av typerna är stödjande och den andra icke-stödjande) sociala normer modererar beteenden. Ett experiment med 428 deltagare visade ett positivt samband mellan avsikter och beteende. Överraskande nog, både förenliga (båda typer av normer är stödjande) och oförenliga (ostödjande föreskrivna och stödjande deskriptiva) sociala normer modererar intention-beteenderelationen. Den tredje artikeln rapporterar två experiment med 347 deltagare. Resultaten tyder på att (a) både stödjande och icke stödjande normer påverkar donationsavsikter, (b) föreskrivna normer är kraftigare än de deskriptiva, och (c) oförenliga sociala normer minskar donationsavsikter genom att negativt påverka kollektiv effektivitet.
Avhandlingen bidrar till den vetenskapliga litteraturen genom att främja flera teorier, inklusive teorin om sociala normer, teorin om sociala förväntningar, teorin om fokus, teorin om kollektiv handling, teorin om planerat beteende och teorin om attityd-beteende. Resultaten har också praktiska konsekvenser för innehållsskapande och övertalningstekniker som välgörenhetsorganisationer kan använda för att öka individuella donationer.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [57]