Kielten opetusta sävelin : Miten musiikkia käytetään suomen opetuksessa?
Björkman, Ida (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020417838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020417838
Tiivistelmä
Denna pro gradu –avhandling är en kvalitativ analys av fyra olika lärares sätt att arbeta med musik i sin finskundervisning. Frågeställningarna lyder 1) Hur jobbar man med musik och sång i grundskolans finskundervisning? 2) Vilka effekter har musik och sång på elevernas språkinlärning? 3) Har sång och musik någon särskild effekt på inlärningen hos elever med läs- och skrivsvårigheter?
Avhandlingen är indelad i fem kapitel. Det första kapitlet består av en introduktion där jag förklarar vad som inspirerat mig till att forska i ämnet samt presenterar avhandlingens disposition och forskningsfrågor. I det andra kapitlet presenteras material och metoder som använts i avhandlingen. Det tredje kapitlet innehåller teori som analysen bygger på. Intervjusvar och analys presenteras i kapitel fyra. I kapitel fem knyts avhandlingen ihop genom en sammanfattning och diskussion.
Undersökningen har gjorts genom intervjuer med lärare som undervisar finska i grundskolan och som använder sig av sång och/eller musik i sin undervisning. Tre av lärarna är ämneslärare och jobbar med årskurs 7-9 och en är klasslärare och jobbar med årskurs 1-6 samt förskola. Intervjusvaren har skrivits ner och jämförts med varandra samt med teorin om ämnet.
Det kan konstateras att sång och musik används olika i finskundervisningen beroende på lärarnas egna erfarenheter och uppfattningar samt att det förekommer skillnader mellan undervisningen av yngre och äldre elever. Ju yngre elever, desto mer sång och ju äldre elever, desto mer lyssnande på och analys av musik. Lärarna sjunger även mer med elever som studerar A-finska än med elever som läser modersmålsinriktad finska. Inga särskilda effekter på inlärningen hos elever med läs- och skrivsvårigheter kunde konstateras.
Avhandlingen är indelad i fem kapitel. Det första kapitlet består av en introduktion där jag förklarar vad som inspirerat mig till att forska i ämnet samt presenterar avhandlingens disposition och forskningsfrågor. I det andra kapitlet presenteras material och metoder som använts i avhandlingen. Det tredje kapitlet innehåller teori som analysen bygger på. Intervjusvar och analys presenteras i kapitel fyra. I kapitel fem knyts avhandlingen ihop genom en sammanfattning och diskussion.
Undersökningen har gjorts genom intervjuer med lärare som undervisar finska i grundskolan och som använder sig av sång och/eller musik i sin undervisning. Tre av lärarna är ämneslärare och jobbar med årskurs 7-9 och en är klasslärare och jobbar med årskurs 1-6 samt förskola. Intervjusvaren har skrivits ner och jämförts med varandra samt med teorin om ämnet.
Det kan konstateras att sång och musik används olika i finskundervisningen beroende på lärarnas egna erfarenheter och uppfattningar samt att det förekommer skillnader mellan undervisningen av yngre och äldre elever. Ju yngre elever, desto mer sång och ju äldre elever, desto mer lyssnande på och analys av musik. Lärarna sjunger även mer med elever som studerar A-finska än med elever som läser modersmålsinriktad finska. Inga särskilda effekter på inlärningen hos elever med läs- och skrivsvårigheter kunde konstateras.
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [134]