Sex i mörkret? Lampan tänd eller lampan släckt för sexualundervisningen under hälsokunskapen? : En kvalitativ undersökning om hälsokunskapslärares syn på sexualundervisningen i årskurserna 7–9
Häggdahl, Emma (2021)
Häggdahl, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121560720
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121560720
Tiivistelmä
Syfte: Syftet med denna avhandling är att undersöka lärares syn på sexualundervisningen i årskurs 7–9. Största fokus ligger på vilka ämnen lärare tar upp i sexualundervisning, hur lärare väljer innehållet och på vilka grunder undervisningsmaterialet har valts ut. I avhandlingen är man även intresserad av att ta reda på ifall det finns ämnen som anses som viktigast eller prioriteras mer än andra.
Frågeställningar:
1. Vilka ämnen tar lärare upp i sexualundervisningen?
2. Hur väljer lärarna innehållet och vad grundar de undervisningen på?
3. Vad upplever lärare är de viktigaste att behandla i undervisningen?
Metod: Metoden som används i avhandlingen är en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.
Resultat: Det fanns en variation mellan vilka ämnen som lärare tar upp i undervisningen. Variationen beror på otydliga riktlinjer och att undervisningen till stor del baseras på vad lärare själv anser som viktigt. Lärarna var ganska överens om att läroplanen, läroböckerna och olika hemsidor används som grund för undervisningen. Lärarna i undersökningen anser inte att det finns några ämnen som är viktigare än andra att behandla i undervisningen. Lärarna önskade överlag att det skulle finnas tydligare riktlinjer för undervisningen eller mera resurser för ämnet.
Diskussion: Slutsatsen för undersökningen påvisar att lärarna inte finner något som viktigaste men tycker trots det att det finns ämnen man kunde fokusera mera på. Lärarna använder sig av olika metoder för att engagera eleverna, exempelvis rollspel. Lärarna utgår mycket utifrån vad de själv tycker är viktigt att ta upp i undervisningen, men grunden kommer från läroplanen, läroboken och olika hemsidor. Eftersom undervisningen baserar sig på lärares egna åsikter, har man funnit en variation i materialet som används och ämnen som behandlas. Lärarna önskade mera material för finlandssvenska skolor, tydligare riktlinjer och mera resurser för ämnet.
Frågeställningar:
1. Vilka ämnen tar lärare upp i sexualundervisningen?
2. Hur väljer lärarna innehållet och vad grundar de undervisningen på?
3. Vad upplever lärare är de viktigaste att behandla i undervisningen?
Metod: Metoden som används i avhandlingen är en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.
Resultat: Det fanns en variation mellan vilka ämnen som lärare tar upp i undervisningen. Variationen beror på otydliga riktlinjer och att undervisningen till stor del baseras på vad lärare själv anser som viktigt. Lärarna var ganska överens om att läroplanen, läroböckerna och olika hemsidor används som grund för undervisningen. Lärarna i undersökningen anser inte att det finns några ämnen som är viktigare än andra att behandla i undervisningen. Lärarna önskade överlag att det skulle finnas tydligare riktlinjer för undervisningen eller mera resurser för ämnet.
Diskussion: Slutsatsen för undersökningen påvisar att lärarna inte finner något som viktigaste men tycker trots det att det finns ämnen man kunde fokusera mera på. Lärarna använder sig av olika metoder för att engagera eleverna, exempelvis rollspel. Lärarna utgår mycket utifrån vad de själv tycker är viktigt att ta upp i undervisningen, men grunden kommer från läroplanen, läroboken och olika hemsidor. Eftersom undervisningen baserar sig på lärares egna åsikter, har man funnit en variation i materialet som används och ämnen som behandlas. Lärarna önskade mera material för finlandssvenska skolor, tydligare riktlinjer och mera resurser för ämnet.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [263]