Studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet
Lillandt, Julina (2022)
Lillandt, Julina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201144845
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201144845
Tiivistelmä
Studiehandledning i gymnasiet organiseras på olika sätt, individuellt, i grupp eller i form av undervisning. Läroämnets uppdrag är att ge de som studerar på gymnasiet tillräckligt med kunskaper som de kommer ha nytta av i framtiden, både i studierna, arbetslivet och livet i allmänhet. Studiehandledning i gymnasiet ska vara tillgänglig för alla som studerar i gymnasiet. Syftet med föreliggande avhandling är att med hjälp av en intervjustudie undersöka studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet.
Denna undersökning utgår från en kvalitativ tolkande forskningsansats, där kvalitativa intervjuer använts som datainsamlingsmetod. Det empiriska materialet har samlats in via halvstrukturerade intervjuer. I undersökningen deltog nio informanter. Alla informanter studerar sista året i ett finlandssvenskt gymnasium. Dessa informanter har tagit del av den studiehandledning gymnasiet erbjuder och ska söka in till tredje stadiet. Alla intervjuer gjordes enskilt med varje informant. Endast intervjuaren och informanten var närvarande under intervjuerna.
Intervjustudien visar att de studerandes erfarenheter av studiehandledningen i gymnasiet varierar. De studerande rapporterar både fungerande aspekter av studiehandledning samt sådana faktorer som kan utvecklas till det bättre. Överlag anser de studerande att de haft nytta av den studiehandledning som erbjudits. En del anser dock att den inte varit lika nödvändig. Intervjuerna visar att enligt de studerande förekommer det i huvudsak en form av studiehandledning som upplevs fungera bättre än övriga former av studiehandledning. Det handlar om det enskilda samtalet mellan den studerande och studiehandledaren.
Ingen studerande i undersökningen anser att studiehandledaren har påverkar negativt på deras utbildningsval, utan alla studerande anser att de påverktas positivt på ett eller annat sätt. Intervjustudien visar även att en bra studiehandledare kan göra skillnad. Därför är det viktigt att studiehandledaren bemöter den enskilda studerande med en god attityd där den studerande känner sig peppad, motiverad och inspirerad. I intervjuerna framkommer det även att flera studerande upplever att de har fått tillräckligt med information gällande utbildningsvalet, medan några upplever att de kunde få ytterligare information gällande en del saker. Flera informanter påpekade att det skulle vara bra att få en djupare inblick i olika yrken. De studerande verkar få information om olika utbildningar och yrken från olika ställen, men det verkar vara vanligast att få information från studiehandledningen samt från olika infotillfällen som högskolorna ordnar.
Denna undersökning utgår från en kvalitativ tolkande forskningsansats, där kvalitativa intervjuer använts som datainsamlingsmetod. Det empiriska materialet har samlats in via halvstrukturerade intervjuer. I undersökningen deltog nio informanter. Alla informanter studerar sista året i ett finlandssvenskt gymnasium. Dessa informanter har tagit del av den studiehandledning gymnasiet erbjuder och ska söka in till tredje stadiet. Alla intervjuer gjordes enskilt med varje informant. Endast intervjuaren och informanten var närvarande under intervjuerna.
Intervjustudien visar att de studerandes erfarenheter av studiehandledningen i gymnasiet varierar. De studerande rapporterar både fungerande aspekter av studiehandledning samt sådana faktorer som kan utvecklas till det bättre. Överlag anser de studerande att de haft nytta av den studiehandledning som erbjudits. En del anser dock att den inte varit lika nödvändig. Intervjuerna visar att enligt de studerande förekommer det i huvudsak en form av studiehandledning som upplevs fungera bättre än övriga former av studiehandledning. Det handlar om det enskilda samtalet mellan den studerande och studiehandledaren.
Ingen studerande i undersökningen anser att studiehandledaren har påverkar negativt på deras utbildningsval, utan alla studerande anser att de påverktas positivt på ett eller annat sätt. Intervjustudien visar även att en bra studiehandledare kan göra skillnad. Därför är det viktigt att studiehandledaren bemöter den enskilda studerande med en god attityd där den studerande känner sig peppad, motiverad och inspirerad. I intervjuerna framkommer det även att flera studerande upplever att de har fått tillräckligt med information gällande utbildningsvalet, medan några upplever att de kunde få ytterligare information gällande en del saker. Flera informanter påpekade att det skulle vara bra att få en djupare inblick i olika yrken. De studerande verkar få information om olika utbildningar och yrken från olika ställen, men det verkar vara vanligast att få information från studiehandledningen samt från olika infotillfällen som högskolorna ordnar.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]