En hållbar framtid i finansbranschen : En kvalitativ studie om hållbarhet som marknadsföringsstrategi ur ett förtroende- och konkurrensperspektiv
Nordqvist, Petra (2021)
Nordqvist, Petra
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122062221
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122062221
Tiivistelmä
Klimatförändringarna har utan tvekan kommit att bli den viktigaste miljöutmaningen vi står inför då den riskerar människans fortsatta existens och det globala ekosystem vi idag är beroende av. Dagens kunder har därför börjat ställa krav på företagen och efterfrågar mer miljövänliga produkter och tjänster.
Att marknadsföra dessa produkter och tjänster har dock visat sig vara svårt då kunder tar emot den hållbara marknadsföringen med skepsis. Förtroendebrist i samband med gröntvättning och informationsöverflöd gör det svårt för företag att ses som en trovärdig aktör på marknaden.
Syftet med denna avhandling är att öka förståelsen för vad en hållbar marknadsföringsstrategi ur ett miljömässigt perspektiv innebär för ett företag och varför företaget väljer att marknadsföra sig som hållbart ur ett förtroende- och konkurrensperspektiv.
I den teoretiska referensramen diskuteras hållbar utveckling och hållbar marknadsföring samt hållbar marknadsföring inom finansbranschen. Den valda forskningsmetoden för insamling av empiriska data var semistrukturerade intervjuer med fem respondenter från fallföretaget Ålandsbanken. De fem respondenterna arbetar som förmän inom fallföretagets fyra olika affärsområden; Åland, finska fastlandet, Sverige och partnersamarbeten.
Enligt resultatet av studien innehåller förtroendeingivande hållbar marknadsföring ett budskap som är transparent, trovärdigt och konkret. Kompetenta medarbetare är även en viktig del av förtroendebyggandet mot kunden. Konkurrensfördelar erhålls genom den hållbara marknadsföringen om företaget lyckas differentiera sig på marknaden i förhållande till sina konkurrenter, det i sin tur kan öppna upp för nya marknadsandelar.
Fortsatt forskning inom ämnet kunde inkludera ett kundperspektiv då denna avhandling endast behandlar ämnet från ett företagsperspektiv. Ämnet kunde även forskas inom en helt annan bransch samt inkludera fler respondenter.
Att marknadsföra dessa produkter och tjänster har dock visat sig vara svårt då kunder tar emot den hållbara marknadsföringen med skepsis. Förtroendebrist i samband med gröntvättning och informationsöverflöd gör det svårt för företag att ses som en trovärdig aktör på marknaden.
Syftet med denna avhandling är att öka förståelsen för vad en hållbar marknadsföringsstrategi ur ett miljömässigt perspektiv innebär för ett företag och varför företaget väljer att marknadsföra sig som hållbart ur ett förtroende- och konkurrensperspektiv.
I den teoretiska referensramen diskuteras hållbar utveckling och hållbar marknadsföring samt hållbar marknadsföring inom finansbranschen. Den valda forskningsmetoden för insamling av empiriska data var semistrukturerade intervjuer med fem respondenter från fallföretaget Ålandsbanken. De fem respondenterna arbetar som förmän inom fallföretagets fyra olika affärsområden; Åland, finska fastlandet, Sverige och partnersamarbeten.
Enligt resultatet av studien innehåller förtroendeingivande hållbar marknadsföring ett budskap som är transparent, trovärdigt och konkret. Kompetenta medarbetare är även en viktig del av förtroendebyggandet mot kunden. Konkurrensfördelar erhålls genom den hållbara marknadsföringen om företaget lyckas differentiera sig på marknaden i förhållande till sina konkurrenter, det i sin tur kan öppna upp för nya marknadsandelar.
Fortsatt forskning inom ämnet kunde inkludera ett kundperspektiv då denna avhandling endast behandlar ämnet från ett företagsperspektiv. Ämnet kunde även forskas inom en helt annan bransch samt inkludera fler respondenter.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]