Definiering av konkurrenskraftig kompetens : Sju informanters upplevelser av en strategiworkshop
Ruuth, Heidi (2021)
Ruuth, Heidi
2021
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761390
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761390
Tiivistelmä
Den här pro gradu-avhandlingen behandlar upplevelsen av att delta i en strategiworkshop. Närmare sagt hur en liten grupp representanter för Nestes produktionsverksamhet på raffinaderiet i Nådendal upplevde samarbetet kring definiering av konkurrenskraftig kompetens inom Nestes produktion? Studien besvarar även hur workshop fungerar som arbetsmetod för detta ändamål och vilka styrkor eller eventuella brister deltagarna anser att arbetsmetoden har.
Problemställningen närmas med hjälp av teori relaterad till hur strategiforskningen ut-vecklats från processinriktade och generaliserbara modeller att planera strategi till hur strategin egentligen görs (Mantere & Vaara 2008). Teorin kring Strategy as Practise lyfter bland annat fram hur känslor, ambitioner och handlingar omformar strategin (Jar-zabkowski & Spee, 2009). I teoridelen behandlas även mellanledningens delaktighet i strategiplanering samt hur strategiworkshoppar utnyttjas som arbetsmetod. Mellanled-ningens roll har traditionellt sett inneburit att verkställa en redan fastställd strategi (Johnson, Scholes & Whittington 2008; Mantere & Vaara 2008). Deltagarna i studien representerar främst mellanledningen inom produktionsverksamheten. Detta gör studien intressant eftersom det är första gången deltagaren på denna nivå involveras i strategi-planering.
Studien är utförd med hjälp av personliga, semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna ba-serar sig på en intervjuguide som är uppbyggd med forskningsfrågorna som riktgivande teman. Trots att intervjuerna var få, sju stycken, uppgav svaren en omfattande bild av informanternas åsikter vilka kan utnyttjas för utveckling av arbetsmetoden i framtiden. Resultaten från studien påvisar att planering av workshoppar kräver utförlig planering. Man bör säkerställa att deltagarna förstår samarbetets innebörd, målsättning och har en gemensam förståelse av använd terminologi. Tidsanvändningen bör planeras utifrån vad som anses vara realistiskt att åstadkomma inom utsatt tid. Möjliga arbetsroller bör klargöras för deltagarna på förhand så att alla vet vad som förväntas av dem. Känslan av delaktighet byggs upp av helheten och de interna processerna stöder överföring av slutsatserna till det praktiska.
Eftersom denna studie fokuserar på upplevelsen av själva deltagandet i en strategi-workshop vore det därmed intressant att fortsätta forskning av hela processen: hur stra-tegiworkshoppen planeras, genomförs och hur resultaten utnyttjas. Av intresse vore också att forska hur ett enskilt förbättringsförslag slutligen verkställs i praktiken som en del av den officiella strategin.
Problemställningen närmas med hjälp av teori relaterad till hur strategiforskningen ut-vecklats från processinriktade och generaliserbara modeller att planera strategi till hur strategin egentligen görs (Mantere & Vaara 2008). Teorin kring Strategy as Practise lyfter bland annat fram hur känslor, ambitioner och handlingar omformar strategin (Jar-zabkowski & Spee, 2009). I teoridelen behandlas även mellanledningens delaktighet i strategiplanering samt hur strategiworkshoppar utnyttjas som arbetsmetod. Mellanled-ningens roll har traditionellt sett inneburit att verkställa en redan fastställd strategi (Johnson, Scholes & Whittington 2008; Mantere & Vaara 2008). Deltagarna i studien representerar främst mellanledningen inom produktionsverksamheten. Detta gör studien intressant eftersom det är första gången deltagaren på denna nivå involveras i strategi-planering.
Studien är utförd med hjälp av personliga, semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna ba-serar sig på en intervjuguide som är uppbyggd med forskningsfrågorna som riktgivande teman. Trots att intervjuerna var få, sju stycken, uppgav svaren en omfattande bild av informanternas åsikter vilka kan utnyttjas för utveckling av arbetsmetoden i framtiden. Resultaten från studien påvisar att planering av workshoppar kräver utförlig planering. Man bör säkerställa att deltagarna förstår samarbetets innebörd, målsättning och har en gemensam förståelse av använd terminologi. Tidsanvändningen bör planeras utifrån vad som anses vara realistiskt att åstadkomma inom utsatt tid. Möjliga arbetsroller bör klargöras för deltagarna på förhand så att alla vet vad som förväntas av dem. Känslan av delaktighet byggs upp av helheten och de interna processerna stöder överföring av slutsatserna till det praktiska.
Eftersom denna studie fokuserar på upplevelsen av själva deltagandet i en strategi-workshop vore det därmed intressant att fortsätta forskning av hela processen: hur stra-tegiworkshoppen planeras, genomförs och hur resultaten utnyttjas. Av intresse vore också att forska hur ett enskilt förbättringsförslag slutligen verkställs i praktiken som en del av den officiella strategin.