Empirisk studie över hur beslutet att bygga Kronbroarna påverkat bostadspriserna på Degerö
Karvonen, Kristian (2021)
Karvonen, Kristian
2021
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111154939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111154939
Tiivistelmä
Spårvägar anses vara klimatsmarta och snabba transportmedel i städer som breder ut sig på allt större områden. Eftersom de kräver en omfattande infrastruktur som är dyr att bygga, är kraven på en stor samhällsnytta större än för busslinjer. Traditionella nyttokostnadsanalyser har kritiserats för att de inte lyckas beakta all samhällsnytta och tenderar att presentera alla spårvägsprojekt som olönsamma. Ett alternativt sätt att mäta nyttan på är genom att se på hur bostadspriser utvecklas i närheten av hållplatserna till den nya infrastrukturen.
Tidigare studier visar att priseffekten är större ju mer spårvägen förkortar restiden till centrum. Om förväntningar om en stor nytta av spårvägen finns, börjar bostadspriserna ofta stiga redan i god tid innan trafikeringen börjar. Som tidigast brukar man finna en priseffekt i samband med att byggbeslutet tas, men ofta börjar en större prisökning först då byggarbetet börjar.
Avhandlingens syfte är att undersöka om beslutet att bygga Kronbroarna med spårväg mellan Degerö och centrum av Helsingfors påverkar bostadspriserna på Degerö. Som metod används difference-in-differences. Behandlingsgruppen bildas av bostäder inom 800 meter från hållplatserna på Degerö, medan kontrollgruppen består av bostäder i Hertonäs och på Degerö som är längre bort än 800 meter från närmaste hållplats. Beslutet om byggandet togs 31.8.2016 och avhandlingens data är från åren 2000-2019.
Resultaten tyder på att byggbeslutet haft en negativ effekt på 14,7 procent för bostäderna i behandlingsgruppen för tiden mellan september 2016 och slutet av 2019. Linjärt har avståndet från hållplatserna knappt någon effekt alls. Kvadratmeterpriset beräknas stiga med 0,07 procent för varje ökning i avståndet från närmaste hållplats med en kilometer, efter byggbeslutet.
Resultaten kan ifrågasättas eftersom parallella trender mellan behandlingsgruppen och kontrollgruppen saknas för tiden innan beslutet. Därmed kan inte antas att behandlingsgruppens prisutveckling efter byggbeslutet hade varit den samma som kontrollgruppens prisutveckling om byggbeslutet hade uteblivit. Med en lämpligare kontrollgrupp hade resultatet sett annorlunda ut. En stor positiv priseffekt från byggbeslutet torde ändå kunna uteslutas.
Att en positiv priseffekt saknas kan bero på många faktorer. En orsak kan vara att restiden till centrum inte förkortas särskilt mycket för bostäderna som studeras. En annan orsak kan vara att priseffekten ofta kan särskiljas först i ett senare skede, då byggarbetet har kommit långt och nyttan känns mer konkret. Byggandet av Kronbergsstranden kan även ha medfört negativa externaliteter för en del av bostäderna i studien.
Tidigare studier visar att priseffekten är större ju mer spårvägen förkortar restiden till centrum. Om förväntningar om en stor nytta av spårvägen finns, börjar bostadspriserna ofta stiga redan i god tid innan trafikeringen börjar. Som tidigast brukar man finna en priseffekt i samband med att byggbeslutet tas, men ofta börjar en större prisökning först då byggarbetet börjar.
Avhandlingens syfte är att undersöka om beslutet att bygga Kronbroarna med spårväg mellan Degerö och centrum av Helsingfors påverkar bostadspriserna på Degerö. Som metod används difference-in-differences. Behandlingsgruppen bildas av bostäder inom 800 meter från hållplatserna på Degerö, medan kontrollgruppen består av bostäder i Hertonäs och på Degerö som är längre bort än 800 meter från närmaste hållplats. Beslutet om byggandet togs 31.8.2016 och avhandlingens data är från åren 2000-2019.
Resultaten tyder på att byggbeslutet haft en negativ effekt på 14,7 procent för bostäderna i behandlingsgruppen för tiden mellan september 2016 och slutet av 2019. Linjärt har avståndet från hållplatserna knappt någon effekt alls. Kvadratmeterpriset beräknas stiga med 0,07 procent för varje ökning i avståndet från närmaste hållplats med en kilometer, efter byggbeslutet.
Resultaten kan ifrågasättas eftersom parallella trender mellan behandlingsgruppen och kontrollgruppen saknas för tiden innan beslutet. Därmed kan inte antas att behandlingsgruppens prisutveckling efter byggbeslutet hade varit den samma som kontrollgruppens prisutveckling om byggbeslutet hade uteblivit. Med en lämpligare kontrollgrupp hade resultatet sett annorlunda ut. En stor positiv priseffekt från byggbeslutet torde ändå kunna uteslutas.
Att en positiv priseffekt saknas kan bero på många faktorer. En orsak kan vara att restiden till centrum inte förkortas särskilt mycket för bostäderna som studeras. En annan orsak kan vara att priseffekten ofta kan särskiljas först i ett senare skede, då byggarbetet har kommit långt och nyttan känns mer konkret. Byggandet av Kronbergsstranden kan även ha medfört negativa externaliteter för en del av bostäderna i studien.