Business Ethics in International Business Contexts : A Constructivist Approach with a Focus on Values
Dziubaniuk, Olga (2021-12-10)
Dziubaniuk, Olga
Åbo Akademi University
10.12.2021
Publikationen är skyddad av upphovsrätten. Den får läsas och skrivas ut för personligt bruk. Användning i kommersiellt syfte är förbjuden.
Publikationens permanenta adress är
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4131-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4131-4
Abstrakt
Avsikten med denna doktorsavhandling är att undersöka och utöka förståelsen för företagsledarnas (o)etiska handlande i sociala interaktioner i affärsrelationer och nätverk inom internationell affärsverksamhet. Den så kallade ”Industrial marketing and purchasing” (IMP) ansatsen (Håkansson & Snehota, 1989; 2006) används centralt för att begreppsliggöra studiens teoretiska referensram. För det första visar den här studien hur affärsetik kan förstås och vilka etiska värden som kan vara involverade inom internationella affärsrelationer och nätverk. För det andra utforskar den hur etiska värden skiljer sig i samband med internationella affärsrelationer (B2B). För det tredje utforskar studien speciellt betydelsen av förtroende inom affärsrelationer och nätverk speciellt innehållande ett signifikant affärsetiskt värde. Slutligen ger arbetet specifika insikter i att sprida kunskap om affärsetik som lägger tonvikten specifikt på vilken roll institutioner för högre utbildning och handledare spelar i den här processen.
Studien basera sig på fyra empiriska forskningsartiklar. Tre av artiklarna representerar olika individuella perspektiv sett ur olika företagsledares och entreprenörers synvinkel som verkar inom småföretagssektorn gällande deras affärer, etik och moraliska överväganden. Empiriskt data tolkas med hjälp av etablerade teoretiska ramverk inom internationell marknadsföring och utvidgar denna litteratur genom att belysa vilken roll affärsetiken spelar inom B2B relationer och nätverk. Den fjärde artikeln är dedikerad för att behandla pedagogiska frågor inom högre undervisning med hänsyn till affärsetik och hållbar utveckling för framtida företagsledare och entreprenörer.
Den här avhandlingen grundar sig på ontologiska premisser inom konstruktivism som ett tolkningssynsätt för kunskapsutveckling. Studierna som ingår i doktorsavhandlingen bidrar såväl begreppsligt som metodiskt till marknadsföringslitteraturen genom att utöka förståelsen för IMP-ansatsen ur ett etiskt perspektiv. Speciellt bidrar avhandlingen till konceptualiseringen om hur affärsetik ingår i och är sammanflätat i B2B relationer och nätverk. Avhandlingen bidrar också till affärsetiklitteraturen genom att behandla begreppen gällande etisk relativist och förtroende inom olika B2B sammanhang. Ytterligare ger avhandlingen ett bidrag till universitetspedagoger genom att ge förslag till utbildningspersonal för att utveckla lärandemetoder som är baserade på ett konstruktivistiskt perspektiv. I termer av implikationer för företagsledare hjälper avhandlingen att utforska och bedöma affärsaktörers (o)etiska beteende i förhållande till andra involverade aktörer inom affärsmässig och social interaktion. På ett generellt plan belyser resultaten att affärsetik och etiska värden har specifika betydelser och roller som skapas och hanteras inom internationella affärsrelationer och nätverk.
Studien basera sig på fyra empiriska forskningsartiklar. Tre av artiklarna representerar olika individuella perspektiv sett ur olika företagsledares och entreprenörers synvinkel som verkar inom småföretagssektorn gällande deras affärer, etik och moraliska överväganden. Empiriskt data tolkas med hjälp av etablerade teoretiska ramverk inom internationell marknadsföring och utvidgar denna litteratur genom att belysa vilken roll affärsetiken spelar inom B2B relationer och nätverk. Den fjärde artikeln är dedikerad för att behandla pedagogiska frågor inom högre undervisning med hänsyn till affärsetik och hållbar utveckling för framtida företagsledare och entreprenörer.
Den här avhandlingen grundar sig på ontologiska premisser inom konstruktivism som ett tolkningssynsätt för kunskapsutveckling. Studierna som ingår i doktorsavhandlingen bidrar såväl begreppsligt som metodiskt till marknadsföringslitteraturen genom att utöka förståelsen för IMP-ansatsen ur ett etiskt perspektiv. Speciellt bidrar avhandlingen till konceptualiseringen om hur affärsetik ingår i och är sammanflätat i B2B relationer och nätverk. Avhandlingen bidrar också till affärsetiklitteraturen genom att behandla begreppen gällande etisk relativist och förtroende inom olika B2B sammanhang. Ytterligare ger avhandlingen ett bidrag till universitetspedagoger genom att ge förslag till utbildningspersonal för att utveckla lärandemetoder som är baserade på ett konstruktivistiskt perspektiv. I termer av implikationer för företagsledare hjälper avhandlingen att utforska och bedöma affärsaktörers (o)etiska beteende i förhållande till andra involverade aktörer inom affärsmässig och social interaktion. På ett generellt plan belyser resultaten att affärsetik och etiska värden har specifika betydelser och roller som skapas och hanteras inom internationella affärsrelationer och nätverk.
Collections
- 512 Företagsekonomi [54]