Hur välja rätt influencer? : En undersökning om hur företag söker och väljer influencers på den finländska marknaden
Barck, Rebecca (2021)
Barck, Rebecca
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102151990
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102151990
Tiivistelmä
Sociala medier har förändrat både konsumentbeteendet och företagens sätt att marknadsföra. Allt fler företag har rört sig från traditionella marknadsföringskanaler till marknadsföring på sociala medier, i hopp om att på ett mer effektivt sätt nå konsumenter. Influencermarknadsföring är marknadsföring som sker via influencers på sociala medier och det har visat sig vara ett effektivt sätt att nå och påverka köpbeteendet hos stora mängder konsumenter. Influencers är användare på sociala medier som har möjlighet att påverka andra konsumenter på ett trovärdigt sätt tack vare aktivitet på sociala medier.
Syftet med pro gradu-avhandlingen är att skapa en helhetsbild på hur processen ser ut när företag som är verksamma på den finländska marknaden söker och väljer influencers för samarbeten. För att få svar på forskningsfrågorna genomfördes en empirisk undersökning enligt kvalitativ forskningsmetod. I undersökningen intervjuades personer som har hand omolika företags influencermarknadsföring.
I avhandlingens teoretiska referensram definieras och diskuteras sociala medier, influencers och influencermarknadsföring. Egenskaper som anses vara viktiga hos influencers tas upp och redogörs för, som till exempel engagemang, trovärdighet och produkt-influencer fit.
Avhandlingens studie konstaterar att företag söker efter influencers som bland annat är genuina, trovärdiga, engagerande, har inflytande och fungerar som experter inom en bransch. Företag söker också efter influencers med ett eget personligt varumärke. En influencer med ett personligt varumärke som stämmer överens med företagets varumärke gör att samarbetet dem emellan blir trovärdigt och äkta. Företag tycker det är viktigt att influencers de samarbetar med själva använder produkten eller tjänsten de marknadsför. Den största utmaningen med att hitta influencers på den finländska marknaden är att utbudet av influencers är för litet.
Studien kan också fastställa att företags processer ser olika ut från företag till företag. Studien visar en antydan om att ju större företag det är frågan om, desto längre och stelare är processen att hitta och välja influencers. Mindre företag får fler samarbetsförfrågningar jämfört med större företag som själva kontaktar influencers. Mindre företag har möjlighet att vara mer spontana i sin marknadsföring jämfört med större företag, där flera personer är involverade och beslut angående marknadsföringskampanjer måste i många fall göras flera månader före kampanjen genomförs.
Syftet med pro gradu-avhandlingen är att skapa en helhetsbild på hur processen ser ut när företag som är verksamma på den finländska marknaden söker och väljer influencers för samarbeten. För att få svar på forskningsfrågorna genomfördes en empirisk undersökning enligt kvalitativ forskningsmetod. I undersökningen intervjuades personer som har hand omolika företags influencermarknadsföring.
I avhandlingens teoretiska referensram definieras och diskuteras sociala medier, influencers och influencermarknadsföring. Egenskaper som anses vara viktiga hos influencers tas upp och redogörs för, som till exempel engagemang, trovärdighet och produkt-influencer fit.
Avhandlingens studie konstaterar att företag söker efter influencers som bland annat är genuina, trovärdiga, engagerande, har inflytande och fungerar som experter inom en bransch. Företag söker också efter influencers med ett eget personligt varumärke. En influencer med ett personligt varumärke som stämmer överens med företagets varumärke gör att samarbetet dem emellan blir trovärdigt och äkta. Företag tycker det är viktigt att influencers de samarbetar med själva använder produkten eller tjänsten de marknadsför. Den största utmaningen med att hitta influencers på den finländska marknaden är att utbudet av influencers är för litet.
Studien kan också fastställa att företags processer ser olika ut från företag till företag. Studien visar en antydan om att ju större företag det är frågan om, desto längre och stelare är processen att hitta och välja influencers. Mindre företag får fler samarbetsförfrågningar jämfört med större företag som själva kontaktar influencers. Mindre företag har möjlighet att vara mer spontana i sin marknadsföring jämfört med större företag, där flera personer är involverade och beslut angående marknadsföringskampanjer måste i många fall göras flera månader före kampanjen genomförs.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [503]