Coronapandemins inverkan på dagligvaruhandeln i Finland
Berg, Bror (2021)
Berg, Bror
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101951604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101951604
Tiivistelmä
Coronapandemin började som ett lokalt virus men som spred sig till en global pandemi. Pandemin har påverkat människor I Finland sedan våren 2020 både på en nationell nivå men också på den enskilda människans vardag. I Finland har man för att hejda smittspridningen infört nationella restriktioner och rekommendationer som påverkat dagligvaruhandeln och butikerna i branschen. Coronapandemin har medfört att människor har varit tvungna under pandemitiden att ändra på konsumtionsvanor i vardagen. Förändrade konsumtionsvanor medförde en trend där efterfrågan av näthandel med dagligvaror kraftigt ökat och att man i Finland handlat dagligvaror på nätet mer än någonsin tidigare. Syftet med avhandlingen är att undersöka hur coronapandemin påverkat utvecklingen av näthandel inom dagligvarubranschen. I undersökningens empiriska del använder jag mig av semistrukturerade intervjuer för att intervjua köpmän från matbutiker inom K-kedjan. Avhandlingens resultat visar hur mycket pandemin har påverkat matbutikerna och på vilka sätt de agerat då förutsättningen för den dagliga verksamheten förändrats. Pandemins inverkan på butikerna har varierat beroende på om det var början av pandemin våren 2020 eller ett senare skede, beroende på om butiker erbjuder näthandelstjänster eller var geografiskt sätt butiken finns. Näthandeln har varit utmanande för butikerna under pandemin på flera olika sätt. Butikerna har bland annat behövt anpassa butikslogistiken efter den ökade efterfrågan och utveckla de interna processerna för att erbjuda för kunderna en så bra näthandelstjänst som möjligt. Butikerna har även anpassat personal och butiksutrymmen enligt hur näthandeln utvecklats. Butikerna har lyckats anpassa och utveckla verksamheten under coronapandemin enligt behov och har möjliggjort under denna exceptionella tid att alla haft möjlighet att handla dagligvaror på ett tryggt sätt. Butikerna har under pandemitiden utvecklat och förbättrat näthandeln för att göra tjänsten för kunden så smidig som möjlig. Den största utmaningen under Corona tiden har dock varit att få näthandeln av dagligvaror lönsam vilket även kommer att vara avgörande i hur butikerna utvidgar näthandeln i framtiden.