Live, Virtual, Constructive -toiminnan hyödyntäminen Hawk-lentokoulutuksessa
Fuss, Marc (2021)
Fuss, Marc
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Yleisesikuntaupseerikurssin opiskelijan diplomityö
Yleisesikuntaupseerikurssi 60
2021
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353615
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110353615
Tiivistelmä
Informaationhallinta, tilannetietoisuus sekä päätöksentekokyky ovat tärkeitä kykyjä hävittäjälentäjälle. Harjaantuminen näissä kyvyissä vaatii kattavan lentokoulutuksen, jonka eri osa-alueet tukevat oikealla tavalla lentäjän oppimista. Hawk-lentokoulutuksen LVC-toimintaympäristö on kehitetty tätä tarkoitusta varten. Siinä samaan digitaaliseen verkkoon ovat yhdistettyinä oikeat lentokoneet, lentosimulaattorit sekä konstruktiiviset toimijat. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa LVC-ulottuvuuden tuottamat oppimisen mahdollisuudet Hawk-lentokoulutuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää LVC-toimintaympäristön hyödyntämistä informaationhallinnan ja päätöksentekokyvyn opettamisessa. Tutkimus on kaksiosainen laadullinen tutkimus, jossa aineisto analysoitiin hermeneuttisen menetelmän avulla. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla yksilön erilaisia oppimistyylejä, virtuaalioppimista sekä tilannetietoisuuden muodostumista tasoilla 1-3. Kirjallisuuskatsauksessa pureuduttiin myös motivaation ja flow-tilan merkitykseen uusien asioiden oppimisessa. Tutkimuksen toinen osa pohjautui lennonopettajille tehtyyn strukturoituun kyselytutkimukseen ja sen jälkeen toteutettuihin tarkentaviin haastatteluihin. Taltioitu tutkimusaineisto analysoitiin hermeneuttisella menetelmällä, jolloin rakentui myös teoriapohjan ja tutkimustulosten välinen vuoropuhelu. Analysointivaiheessa muodostuneista teemoista luotiin kuvauskategoriasysteemi, joka osoittaa LVC-toimintaympäristön tuottaman tuen simulaattoriympäristössä tapahtuvalle oppimiselle. Tutkimusaineistosta saatujen tuloksien mukaan LVC-toimintaympäristön käyttö lentokoulutuksessa monipuolistaa lento-oppilaiden oppimismahdollisuudet. LVC-toimintaympäristön avulla on mahdollista luoda laadukkaampia ja haastavampia skenaarioita. Näiden skenaarioiden avulla lento-oppilaiden on mahdollista oppia realistista informaationhallintaa, tilannetietoisuutta sekä päätöksentekokykyä. Lisäksi laajempien kokonaisuuksien sekä erilaisten kausaalisuhteiden opettaminen helpottuu LVC-toimintaympäristön avulla. Tutkimus osoitti myös, että simulaattorikoulutuksessa oppilaiden motivaatio kasvaa käytettäessä LVC-toimintaympäristöä. Näin ollen myös oppiminen on syvällisempää. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, ettei simulaattori vielä tällä hetkellä täysin korvaa lentokoneella tapahtuvaa koulutusta. Esimerkiksi lentokoneen ohjaamiseen, visuaaliseen tähystämiseen tai vaaran tuntemiseen liittyviä asioita, ei simulaattorilla vielä pystytä täydellisesti simuloimaan. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan LVC-toimintaympäristön suurin ja merkittävin hyöty lentokoulutuksessa on kokonaisvaltaisten skenaarioiden mahdollistama kattava oppiminen. Lisäksi laadukas LVC-toimintaympäristö parantaa myös lento-oppilaiden motivaatiota sekä mahdollistaa myös flow-tilan saavuttamisen. LVC-toimintaympäristön avulla on myös mahdollista haastaa lento-oppilaita yksilöllisesti, jolloin jokaiselle voidaan asettaa skenaarion vaikeustaso halutun tasoiseksi. Tarkoin suunnitelluilla skenaarioilla voidaan luoda vaihtelevia tilanteita informaationhallinnan, tilannetietoisuuden sekä päätöksenteon koulutuksen tueksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]