Nopeusrajoitusten vaikutus liikenteen hiilidioksidipäästöihin, meluun, turvallisuuteen ja sujuvuuteen : Teoreettinen tarkastelu Helsingin, Lahden, Tampereen ja Turun MAL-kaupunkiseutujen keskeisellä tieverkolla
Mansikkamäki, Laura; Kaartinen, Katja; Tuominen, Janne; Räikkönen, Antti; Kontkanen, Olli; Kokkonen, Jarno (2021-10-31)
Mansikkamäki, Laura
Kaartinen, Katja
Tuominen, Janne
Räikkönen, Antti
Kontkanen, Olli
Kokkonen, Jarno
Uudenmaan ELY-keskus
31.10.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-965-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-965-6
Tiivistelmä
Ajonopeus vaikuttaa tieliikenteessä moneen eri tekijään kuten liikenneturvallisuuteen, meluun, matka-aikaan, polttoaineen kulutukseen ja sen myötä mm. hiilidioksidipäästöihin. Nämä tekijät tulee huomioida liikennejärjestelmän ja maantieverkon kehittämisessä. Erilaisilla laskennallisilla malleilla, tietoaineistoilla ja ennusteilla autokannan kehityksestä voidaan teoreettisella tasolla arvioida eri nopeustasojen vaikutusten suuntaa ja suuruusluokkaa.
Keskeisen maantieverkon ajonopeuden vaikutuksia eri muuttujiin on tarkasteltu Helsingin, Lahden, Tampereen ja Turun MAL-sopimusten piiriin kuuluvilla kaupunkiseuduilla. Suurilla ja kasvavilla kaupunkiseuduilla tieliikenteen määrät ovat suurimmat, liikennejärjestelmä on monipuolisin ja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle on arvioitu olevan suurin potentiaali. Tässä selvityksessä vaikutuksia on arvioitu kolmessa skenaariossa, joissa muutokset nykytilaan ovat: 1) pieniä, 2) keskisuuria tai 3) merkittäviä. Skenaariot ovat teoreettisia vaikutusarvioinnin rajauksia.
Nopeusrajoitusten alentaminen vähentää tutkitusti hiilidioksidipäästöjä, liikenteen melua ja pienhiukkas- ja typenoksidipäästöjä. Nopeusrajoitusten alentaminen on myös tehokas ja yleinen liikenneturvallisuustoimenpide. Alhaisemmalla ajonopeudella voidaan parantaa myös liikenteen sujuvuutta ja vähentää päällysteen kulumista. Matka-aika pitenee eniten henkilöautomatkoilla, joilla on sallittu suuremmat ajonopeudet kuin linja-autoille ja kuorma-autoille. Matka-ajan kasvun vaikutukset ovat kokonaisuudessaan merkittäviä etenkin vilkasliikenteisillä pääteillä, kun kaikkien matkojen matka-aikakustannukset lasketaan yhteen.
Keskeisen maantieverkon ajonopeuden vaikutuksia eri muuttujiin on tarkasteltu Helsingin, Lahden, Tampereen ja Turun MAL-sopimusten piiriin kuuluvilla kaupunkiseuduilla. Suurilla ja kasvavilla kaupunkiseuduilla tieliikenteen määrät ovat suurimmat, liikennejärjestelmä on monipuolisin ja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle on arvioitu olevan suurin potentiaali. Tässä selvityksessä vaikutuksia on arvioitu kolmessa skenaariossa, joissa muutokset nykytilaan ovat: 1) pieniä, 2) keskisuuria tai 3) merkittäviä. Skenaariot ovat teoreettisia vaikutusarvioinnin rajauksia.
Nopeusrajoitusten alentaminen vähentää tutkitusti hiilidioksidipäästöjä, liikenteen melua ja pienhiukkas- ja typenoksidipäästöjä. Nopeusrajoitusten alentaminen on myös tehokas ja yleinen liikenneturvallisuustoimenpide. Alhaisemmalla ajonopeudella voidaan parantaa myös liikenteen sujuvuutta ja vähentää päällysteen kulumista. Matka-aika pitenee eniten henkilöautomatkoilla, joilla on sallittu suuremmat ajonopeudet kuin linja-autoille ja kuorma-autoille. Matka-ajan kasvun vaikutukset ovat kokonaisuudessaan merkittäviä etenkin vilkasliikenteisillä pääteillä, kun kaikkien matkojen matka-aikakustannukset lasketaan yhteen.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]