Trust and routines in multi-supplier networks
Gardberg, Markus (2021-08-16)
Gardberg, Markus
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtaminen
Tohtoriopiskelijan väitöskirja
Maanpuolustuskorkeakoulu
16.08.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3208-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3208-7
Tiivistelmä
Luottamusta ja rutiineja on organisaatioihin liittyen tutkittu vuosikymmeniä. Tutkimukset ovat tuottaneet paljon hyödyllistä tietoa organisaatioiden toiminnasta. Luottamuksen ja rutiinien suhdetta toisiinsa on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tässä väitöskirjassa ne yhdistetään tavalla, jonka mukaan luottamus ja rutiinit auttavat ennakoimaan tulevia tapahtumia jopa kompleksisessa ympäristössä. Toisin sanoen niiden olemassaolo parantaa ennustamisen tarkkuutta, mikä puolestaan on hyödyllistä esimerkiksi suunnittelun pohjana.
Väitöskirjan tavoitteena on käytännön tasolla tuottaa tietoa luottamuksen rakentumisesta sekä rutiinien muodostumisesta verkostoissa. Teoreettisella tasolla tarkoituksena on perustella ajatus, jonka mukaan epävarmuutta voidaan vähentää rakentamalla luottamusta ja kehittämällä rutiineja. Väitöskirjan tarkoituksena on tuottaa tietoa, kuinka verkostojen tehokkuutta voidaan parantaa ja lisätä ymmärrystä luottamuksen ja rutiinien mahdollisesta käsitteellistämisestä.
Väitöskirja koostuu seuraavista osioista: johdanto ja teoreettinen viitekehys, yksi julkaistu essee luottamuksesta ja rutiineista prosessiontologisina ilmiöinä, kolme julkaistua artikkelia sekä viimeisenä johtopäätökset. Artikkeleista kaksi ensimmäistä käsittelee luottamuksen rakentumista. Ensimmäinen artikkeli esittää luottamuksen rakentumisen tekijät monitoimittajaverkostossa. Tekijät jakautuvat kahteen kokonaisuuteen: rakenteelliset ja toiminnalliset tekijät. Rakenteellisia tekijöitä ovat esimerkiksi vanhat rakenteet, roolit ja vastuut, henkilösuhteet ja foorumit. Toiminnallisia tekijöitä puolestaan ovat kommunikaatioon ja käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Toinen artikkeli tarkastelee, kuinka sopimukset tukevat luottamuksen rakentumista. Artikkelin johtopäätöksinä todetaan, että valtaosa tekijöistä on otettu huomioon sopimuksissa, mutta muutamia tekijöitä sopimukset eivät käsittele. Yksi esimerkki tällaisista on henkilösuhteet, jotka ensimmäisessä artikkelissa havaittiin vaikuttavan luottamuksen rakentumiseen.
Kolmas artikkeli käsittelee rutiinien muodostumista. Artikkelin tuloksissa esitellään, mitä toimintoja pyritään muodostamaan rutiineiksi, miten siihen pyritään ja mitkä tekijät tukevat ja haittaavat rutiinien muodostumista. Toimijat esimerkiksi pyrkivät siihen, että prosessit olisivat mahdollisimman pitkälle rutiineja. Tähän pyritään asettamalla erilaisia rajoitteita toiminnalle. Tätä toimintaa puolestaan tukee esimerkiksi aika ja kokemus ja haittaa eri toimijoihin liittyvät tekijät.
Lopuksi johtopäätökset keskittyvät siihen, mitä esimerkiksi ammatinharjoittajien tulisi huomioida artikkelien tuloksista. Johtopäätöksissä myös esitetään mahdollisia tulevaisuuden tutkimussuuntia, kuten esimerkiksi tarve määrittää eri tekijöiden suhteellinen tärkeys luottamuksen rakentumisessa tai rutiinien muodostumisessa.
Väitöskirjan tavoitteena on käytännön tasolla tuottaa tietoa luottamuksen rakentumisesta sekä rutiinien muodostumisesta verkostoissa. Teoreettisella tasolla tarkoituksena on perustella ajatus, jonka mukaan epävarmuutta voidaan vähentää rakentamalla luottamusta ja kehittämällä rutiineja. Väitöskirjan tarkoituksena on tuottaa tietoa, kuinka verkostojen tehokkuutta voidaan parantaa ja lisätä ymmärrystä luottamuksen ja rutiinien mahdollisesta käsitteellistämisestä.
Väitöskirja koostuu seuraavista osioista: johdanto ja teoreettinen viitekehys, yksi julkaistu essee luottamuksesta ja rutiineista prosessiontologisina ilmiöinä, kolme julkaistua artikkelia sekä viimeisenä johtopäätökset. Artikkeleista kaksi ensimmäistä käsittelee luottamuksen rakentumista. Ensimmäinen artikkeli esittää luottamuksen rakentumisen tekijät monitoimittajaverkostossa. Tekijät jakautuvat kahteen kokonaisuuteen: rakenteelliset ja toiminnalliset tekijät. Rakenteellisia tekijöitä ovat esimerkiksi vanhat rakenteet, roolit ja vastuut, henkilösuhteet ja foorumit. Toiminnallisia tekijöitä puolestaan ovat kommunikaatioon ja käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Toinen artikkeli tarkastelee, kuinka sopimukset tukevat luottamuksen rakentumista. Artikkelin johtopäätöksinä todetaan, että valtaosa tekijöistä on otettu huomioon sopimuksissa, mutta muutamia tekijöitä sopimukset eivät käsittele. Yksi esimerkki tällaisista on henkilösuhteet, jotka ensimmäisessä artikkelissa havaittiin vaikuttavan luottamuksen rakentumiseen.
Kolmas artikkeli käsittelee rutiinien muodostumista. Artikkelin tuloksissa esitellään, mitä toimintoja pyritään muodostamaan rutiineiksi, miten siihen pyritään ja mitkä tekijät tukevat ja haittaavat rutiinien muodostumista. Toimijat esimerkiksi pyrkivät siihen, että prosessit olisivat mahdollisimman pitkälle rutiineja. Tähän pyritään asettamalla erilaisia rajoitteita toiminnalle. Tätä toimintaa puolestaan tukee esimerkiksi aika ja kokemus ja haittaa eri toimijoihin liittyvät tekijät.
Lopuksi johtopäätökset keskittyvät siihen, mitä esimerkiksi ammatinharjoittajien tulisi huomioida artikkelien tuloksista. Johtopäätöksissä myös esitetään mahdollisia tulevaisuuden tutkimussuuntia, kuten esimerkiksi tarve määrittää eri tekijöiden suhteellinen tärkeys luottamuksen rakentumisessa tai rutiinien muodostumisessa.
Kokoelmat
- Julkaisut [500]