Mt 355 Merituulentien parantaminen, Kotka : Yleissuunnitelman tarkistus
Ramboll Finland Oy (2020-12-28)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ramboll Finland Oy
Kaakkois-Suomen ELY-keskus
28.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-895-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-895-6
Tiivistelmä
Merituulentie (maantie 355) on pääyhteys valtatieltä 15 (Hyväntuulentie) HaminaKotka Satamaan kuuluvaan Mussalon satamaan. joka on Suomen suurin yleis-, vienti-, kontti- ja transitosatama. Satama kuuluu Euroopan unionin määrittelemän TEN-T ydinverkon satamiin. Tämä tekee reilun kolmen kilometrin pituisesta Merituulentiestä valtakunnallisesti merkittävän yhteyden, jonka tulee mahdollistaa sataman toiminta- ja kasvuedellytykset valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan tavoitteiden mukaisesti. Vilkkaan satamaliikenteen lisäksi Merituulentiellä on tärkeä tehtävä Kotkan paikallisliikenteen välittämisessä asuinalueiden ja keskustan välillä. Sataman kasvaessa jo nykyisellään suuri raskaan liikenteen määrä lisääntyy, mistä aiheutuu liikenneturvallisuus- ja sujuvuusongelmia sekä ympäristöhaittoja melun ja päästöjen kasvaessa.
Hankkeen tavoitteet ovat HaminaKotka Sataman suunnitellun kasvun mahdollistaminen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan mukaisesti, Mussalon sataman maantiekuljetusten ja paikallisen henkilöautoliikenteen sujuvuuden parantaminen, liikenneturvallisuuden parantaminen, Mussalon satamaliikenteen ja Kotkan sisäisen henkilöautoliikenteen yhteensovittaminen, ympäristö- ja asuinolosuhteiden säilyttäminen vähintään nykyisellä tasolla (viihtyvyys, elinolosuhteet, maisema, estevaikutus), jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen, tieliikenteen päästöjen ja melulle altistuvien asukkaiden määrän vähentäminen sekä joukkoliikenteen toimintaedellytysten ja palvelutason parantaminen.
Merituulentie parannetaan rakentamalla uusi maantie nykyisen tien rinnalle välillä Rajakalliontie – Hyväntuulentie. Jänskäntien kohdalle ja Mussaloon rakennetaan uusi eritasoliittymä ja Haukkavuoren nykyistä eritasoliittymää parannetaan. Nykyinen maantie jää osittain rinnakkaiskaduksi paikallisen liikenteen käyttöön. Parantamisen yhteydessä katkaistavat liittymät korvataan rinnakkaisyhteyksillä, jotka liittyvät uuteen Mussalon eritasoliittymään. Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä parannetaan ja meluntorjuntaa rakennetaan suojaamaan asukkaita liikenteen aiheuttamalta melulta.
Yleissuunnitelmassa esitetyillä ratkaisuilla saavutetaan hankkeelle asetetut tavoitteet. Raskaan liikenteen sujuvuus paranee merkittävästi. Myös paikallisen henkilöautoliikenteen sujuvuus paranee jonkin verran. Lisäksi liikenneturvallisuus paranee, jalankulun- ja pyöräilyn olosuhteet paranevat ja tieliikenteen päästöt vähenevät.
Uusi väylä leventää nykyistä radan ja tien ”väyläkäytävää” ja sen tieltä joudutaan purkamaan yhdeksän asuinrakennusta. Yleissuunnitelmaratkaisun myötä liikenne tulee kulkemaan osittain lähempänä asuinalueita. Haitallisia vaikutuksia lievennetään mm. suojaamalla tien läheisyyteen jäävät asuinrakennukset ohjearvot ylittävältä melulta.
Julkaisun saavutettavuus tarkistettu. Y-alkuiset liitetiedostot ovat karttoja (ei saavutettavia). Liitteiden 1, 2a, 2b, 3b, 5 ja 6 saavutettavuus on tarkistettu. liite 4 ei ole saavutettava koska tiedoston on sähköisesti allekirjoitettu. Liite 3a on julkaistu ensimmäisen kerran 2016 (ei saavutettava).
Hankkeen tavoitteet ovat HaminaKotka Sataman suunnitellun kasvun mahdollistaminen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja maakuntakaavan mukaisesti, Mussalon sataman maantiekuljetusten ja paikallisen henkilöautoliikenteen sujuvuuden parantaminen, liikenneturvallisuuden parantaminen, Mussalon satamaliikenteen ja Kotkan sisäisen henkilöautoliikenteen yhteensovittaminen, ympäristö- ja asuinolosuhteiden säilyttäminen vähintään nykyisellä tasolla (viihtyvyys, elinolosuhteet, maisema, estevaikutus), jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen, tieliikenteen päästöjen ja melulle altistuvien asukkaiden määrän vähentäminen sekä joukkoliikenteen toimintaedellytysten ja palvelutason parantaminen.
Merituulentie parannetaan rakentamalla uusi maantie nykyisen tien rinnalle välillä Rajakalliontie – Hyväntuulentie. Jänskäntien kohdalle ja Mussaloon rakennetaan uusi eritasoliittymä ja Haukkavuoren nykyistä eritasoliittymää parannetaan. Nykyinen maantie jää osittain rinnakkaiskaduksi paikallisen liikenteen käyttöön. Parantamisen yhteydessä katkaistavat liittymät korvataan rinnakkaisyhteyksillä, jotka liittyvät uuteen Mussalon eritasoliittymään. Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä parannetaan ja meluntorjuntaa rakennetaan suojaamaan asukkaita liikenteen aiheuttamalta melulta.
Yleissuunnitelmassa esitetyillä ratkaisuilla saavutetaan hankkeelle asetetut tavoitteet. Raskaan liikenteen sujuvuus paranee merkittävästi. Myös paikallisen henkilöautoliikenteen sujuvuus paranee jonkin verran. Lisäksi liikenneturvallisuus paranee, jalankulun- ja pyöräilyn olosuhteet paranevat ja tieliikenteen päästöt vähenevät.
Uusi väylä leventää nykyistä radan ja tien ”väyläkäytävää” ja sen tieltä joudutaan purkamaan yhdeksän asuinrakennusta. Yleissuunnitelmaratkaisun myötä liikenne tulee kulkemaan osittain lähempänä asuinalueita. Haitallisia vaikutuksia lievennetään mm. suojaamalla tien läheisyyteen jäävät asuinrakennukset ohjearvot ylittävältä melulta.
Julkaisun saavutettavuus tarkistettu. Y-alkuiset liitetiedostot ovat karttoja (ei saavutettavia). Liitteiden 1, 2a, 2b, 3b, 5 ja 6 saavutettavuus on tarkistettu. liite 4 ei ole saavutettava koska tiedoston on sähköisesti allekirjoitettu. Liite 3a on julkaistu ensimmäisen kerran 2016 (ei saavutettava).
Kokoelmat
- Raportteja [1087]