Datadriven marknadsföringsanalys : Hur även mindre företag kan skapa konkurrensfördelar
Sevón, Ville (2021)
Sevón, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021070140791
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021070140791
Tiivistelmä
Datadrivet beslutsfattande är någonting som alltmer ses som en självklarhet bland företag i dagens värld för att de ska kunna hävda sig i den ökade konkurrensen. Speciellt inom marknadsföring kan man på många sätt förbättra sin verksamhet genom att analysera allt vad man gör. Med lyckad användning av dataanalys tar man tar bättre beslut, man ökar sin effektivitet och man ökar avkastning på investeringar. För mindre företag är det här dock inte lika självklart. Det kräver olika typer av resurser och mycket kunskap. Majoriteten av den forskning som görs idag behandlar stora, multinationella företag, och mindre företag halkar efter. Inte bara resursmässigt, utan också kunskapsmässigt.
Syftet med studien var därför att ta reda på hur datadrivet beslutsfattande inom marknadsföring, det vill säga marknadsföringsanalys, tillämpas bland mindre företag. Målet var att kunna redogöra för hur de lagrar och analyserar data samt vad de upplever som största hinder för ytterligare analys. Med det i åtanke har även förslag på strategier getts. För att besvara forskningsfrågorna har 5 stycken semistrukturerade intervjuer utförts på olika SMF-företag verksamma i b2b-branschen.
Resultatet från den empiriska undersökningen visar att marknadsföringsanalys inom SMF-företag utnyttjas endast sporadiskt och ometodiskt. De har tillgång till relevanta samlingar av data, men skulle kunna analysera dem ännu mer för ytterligare konkurrensfördelar. Orsaken till att de inte utnyttjar data mera visade sig vara brist på tid. De svarande uppgav att de däremot har tillräckligt med kunskap och en organisatorisk struktur som tillåter användning av marknadsföringsanalys. Brist på tid är ett hinder som går att överkomma, bland annat genom att tydligt tilldela det som ansvarsområde till någon inom företaget. De företag som hade implementerat ett datadrivet beslutsfattande ansåg att det har förbättrat deras marknadsföring avsevärt.
Syftet med studien var därför att ta reda på hur datadrivet beslutsfattande inom marknadsföring, det vill säga marknadsföringsanalys, tillämpas bland mindre företag. Målet var att kunna redogöra för hur de lagrar och analyserar data samt vad de upplever som största hinder för ytterligare analys. Med det i åtanke har även förslag på strategier getts. För att besvara forskningsfrågorna har 5 stycken semistrukturerade intervjuer utförts på olika SMF-företag verksamma i b2b-branschen.
Resultatet från den empiriska undersökningen visar att marknadsföringsanalys inom SMF-företag utnyttjas endast sporadiskt och ometodiskt. De har tillgång till relevanta samlingar av data, men skulle kunna analysera dem ännu mer för ytterligare konkurrensfördelar. Orsaken till att de inte utnyttjar data mera visade sig vara brist på tid. De svarande uppgav att de däremot har tillräckligt med kunskap och en organisatorisk struktur som tillåter användning av marknadsföringsanalys. Brist på tid är ett hinder som går att överkomma, bland annat genom att tydligt tilldela det som ansvarsområde till någon inom företaget. De företag som hade implementerat ett datadrivet beslutsfattande ansåg att det har förbättrat deras marknadsföring avsevärt.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [502]