Seniorer och Digitalisering : En studie av undervisningsmodellen TIKAS
Österblad, Ann-Cristin (2021)
Österblad, Ann-Cristin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062840214
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062840214
Tiivistelmä
Vi lever i ett informationssamhälle där alltmer av den offentliga servicen överförs till internet. Digitaliseringen av tjänster i den offentliga servicen görs för att informationen ska bli mera lätt tillgänglig för alla i samhället. Digitaliseringen av samhället innebär att alla behöver kunna använda informations-och kommunikationsteknik i vardagen, men hur klarar seniorerna av den nya tekniken? Digitaliseringen av servicen gör att en stor del av den äldre befolkningen riskerar att marginaliseras.
I den här avhandlingen är min avsikt att undersöka om seniorer kan bli mera delaktiga i det digitaliserade samhället om de får utbildning i IKT enligt undervisningsmodellen TIKAS. Det övergripande syftet för avhandlingen är att undersöka seniorers uppfattningar av undervisningsmodellen TIKAS.
Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utformats 1. Vilka erfarenheter av TIKAS har seniorerna som deltagit i undervisning enligt undervisningsmodellen TIKAS? 2. Vilka färdigheter har deltagandet i undervisningsmodellen TIKAS gett för vardagen? 3. Vilka erfarenheter har läraren av undervisningsmodellen TIKAS?
I avhandlingen har en kvalitativ forskningsansats valts, och kvalitativ intervju användes för insamling av data. Fyra respondentervaldes ur engrupp på 15 deltagare som fått undervisning i IKT enligt undervisningsmodellen TIKAS på finska. Även gruppens lärare deltog i undersökningen. Resultaten visade på att de seniorer som deltagit i IKT-undervisningen enligt undervisningsmodellen TIKAS hade blivit säkrare användare av IKT och datorer. Respondenterna lyfte fram att undervisningen i IKT enligt undervisningsmodellen TIKAS hade tydlig struktur, var konsekvent och tydligt inriktad mot målen. Undervisningen var konsekvent och tydlig och den gav en kunskapsbas och den gav möjlighet att repetera för att befästa de olika färdigheterna.
Slutsatsen lyder att det tyder på att undervisning enligt undervisningsmodellen TIKAS kan stöda seniorer i att bli delaktiga medborgare i det digitaliserade samhället.
I den här avhandlingen är min avsikt att undersöka om seniorer kan bli mera delaktiga i det digitaliserade samhället om de får utbildning i IKT enligt undervisningsmodellen TIKAS. Det övergripande syftet för avhandlingen är att undersöka seniorers uppfattningar av undervisningsmodellen TIKAS.
Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utformats 1. Vilka erfarenheter av TIKAS har seniorerna som deltagit i undervisning enligt undervisningsmodellen TIKAS? 2. Vilka färdigheter har deltagandet i undervisningsmodellen TIKAS gett för vardagen? 3. Vilka erfarenheter har läraren av undervisningsmodellen TIKAS?
I avhandlingen har en kvalitativ forskningsansats valts, och kvalitativ intervju användes för insamling av data. Fyra respondentervaldes ur engrupp på 15 deltagare som fått undervisning i IKT enligt undervisningsmodellen TIKAS på finska. Även gruppens lärare deltog i undersökningen. Resultaten visade på att de seniorer som deltagit i IKT-undervisningen enligt undervisningsmodellen TIKAS hade blivit säkrare användare av IKT och datorer. Respondenterna lyfte fram att undervisningen i IKT enligt undervisningsmodellen TIKAS hade tydlig struktur, var konsekvent och tydligt inriktad mot målen. Undervisningen var konsekvent och tydlig och den gav en kunskapsbas och den gav möjlighet att repetera för att befästa de olika färdigheterna.
Slutsatsen lyder att det tyder på att undervisning enligt undervisningsmodellen TIKAS kan stöda seniorer i att bli delaktiga medborgare i det digitaliserade samhället.