Välkommen till dåtiden : En narrativ studie av hur tre historiska romaner förmedlar den historiska miljön och kulturen till läsaren
Olin, Frida (2021)
Olin, Frida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060936021
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060936021
Tiivistelmä
Studiens syfte är att undersöka hur tre historiska romaner riktade till barn och unga förmedlar den historiska miljön och kulturen till läsaren.
I den teori som studien stöder sig på ligger fokus på elevers lärande av skönlitteratur, historiska romaner i synnerhet. Därmed ärstudiens didaktiska anknytning stark. I undersökningen kombineras kvalitativ innehållsanalys och narrativ analysgenom att utdrag ur romanerna har analyserats för att hitta likheter, skillnader och återkommande mönster i hur den historiska miljön och kulturen förmedlas.
Resultaten av analysen att alla tre författarna väver in det för läsaren vardagliga och välbekantamed främmande inslag frånden historiska miljön och kulturen. Våld och utsatthet är ett återkommande tema i alla tre romaner och syns i beskrivningar av vapen och hur de historiska samhällena är uppbyggda. Huvudkaraktärerna är barn, vilket kanantasöppna för att denunga läsaren ska leva sig in i berättelsenmer. Samtidigt har de barn som spelar romanernas huvudkaraktärer mycket annorlunda roller och ansvarsuppgifter jämfört med vad dagens barn har.
I den teori som studien stöder sig på ligger fokus på elevers lärande av skönlitteratur, historiska romaner i synnerhet. Därmed ärstudiens didaktiska anknytning stark. I undersökningen kombineras kvalitativ innehållsanalys och narrativ analysgenom att utdrag ur romanerna har analyserats för att hitta likheter, skillnader och återkommande mönster i hur den historiska miljön och kulturen förmedlas.
Resultaten av analysen att alla tre författarna väver in det för läsaren vardagliga och välbekantamed främmande inslag frånden historiska miljön och kulturen. Våld och utsatthet är ett återkommande tema i alla tre romaner och syns i beskrivningar av vapen och hur de historiska samhällena är uppbyggda. Huvudkaraktärerna är barn, vilket kanantasöppna för att denunga läsaren ska leva sig in i berättelsenmer. Samtidigt har de barn som spelar romanernas huvudkaraktärer mycket annorlunda roller och ansvarsuppgifter jämfört med vad dagens barn har.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]