Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogik : Pedagogernas beskrivning av hembesökets och mjuklandningens betydelse

Björkvik, Anette (2021)

 
Avaa tiedosto
bjorkvik_anette.pdf (547.2Kt)
Lataukset: 


Björkvik, Anette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431342
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att beskriva hur pedagoger inom småbarnspedagogik beskriver betydelsen av egenvårdarmodellens faser hembesök och mjuklandning. Forskningsfrågorna är följande:

1. Hur beskriver pedagogerna betydelsen av hembesök inom småbarnspedagogiken?
2. Hur beskriver pedagogerna betydelsen av mjuklandning inom småbarnspedagogiken?

Datainsamlingen bestod av åtta semistrukturerade intervjuer. Informanterna var pedagoger som arbetar utifrån egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland. Tematisk analys användes som analysmetod. I analysen fastställdes fyra huvudteman teman med tillhörande underteman som berörde forskningsfrågorna.

Sammanfattningsvis visar resultatet att både hembesök och mjuklandning innefattar flera faktorer som påvisar betydelsen av faserna inom småbarnspedagogiken. Dessa aspekter framkommer i huvudteman trygg miljö, samarbete, kvalitetstid och barnets interaktion. Gemensammafaktorer som anses ha betydelse, är bland annat att barnet får fokusera på en egenvårdare när barnet tar del av den småbarnspedagogiska verksamheten. Pedagogernas roll framhävs även under båda faserna; hembesök och mjuklandning. Ytterligare en gemensam nämnare är tidsaspekten vilken innebär att egenvårdarmodellen möjliggör att anknytningen får ta tid.Gemensamt för dessa faktorer är att de på olika sätt bidrar till en trygg start, vilket även stöds av tidigare forskning och litteratur.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [468]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
kk-julkaisuarkistot@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
kk-julkaisuarkistot@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste