Egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogik : Pedagogernas beskrivning av hembesökets och mjuklandningens betydelse
Björkvik, Anette (2021)
Björkvik, Anette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431342
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431342
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att beskriva hur pedagoger inom småbarnspedagogik beskriver betydelsen av egenvårdarmodellens faser hembesök och mjuklandning. Forskningsfrågorna är följande:
1. Hur beskriver pedagogerna betydelsen av hembesök inom småbarnspedagogiken?
2. Hur beskriver pedagogerna betydelsen av mjuklandning inom småbarnspedagogiken?
Datainsamlingen bestod av åtta semistrukturerade intervjuer. Informanterna var pedagoger som arbetar utifrån egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland. Tematisk analys användes som analysmetod. I analysen fastställdes fyra huvudteman teman med tillhörande underteman som berörde forskningsfrågorna.
Sammanfattningsvis visar resultatet att både hembesök och mjuklandning innefattar flera faktorer som påvisar betydelsen av faserna inom småbarnspedagogiken. Dessa aspekter framkommer i huvudteman trygg miljö, samarbete, kvalitetstid och barnets interaktion. Gemensammafaktorer som anses ha betydelse, är bland annat att barnet får fokusera på en egenvårdare när barnet tar del av den småbarnspedagogiska verksamheten. Pedagogernas roll framhävs även under båda faserna; hembesök och mjuklandning. Ytterligare en gemensam nämnare är tidsaspekten vilken innebär att egenvårdarmodellen möjliggör att anknytningen får ta tid.Gemensamt för dessa faktorer är att de på olika sätt bidrar till en trygg start, vilket även stöds av tidigare forskning och litteratur.
1. Hur beskriver pedagogerna betydelsen av hembesök inom småbarnspedagogiken?
2. Hur beskriver pedagogerna betydelsen av mjuklandning inom småbarnspedagogiken?
Datainsamlingen bestod av åtta semistrukturerade intervjuer. Informanterna var pedagoger som arbetar utifrån egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogiken i Svenskfinland. Tematisk analys användes som analysmetod. I analysen fastställdes fyra huvudteman teman med tillhörande underteman som berörde forskningsfrågorna.
Sammanfattningsvis visar resultatet att både hembesök och mjuklandning innefattar flera faktorer som påvisar betydelsen av faserna inom småbarnspedagogiken. Dessa aspekter framkommer i huvudteman trygg miljö, samarbete, kvalitetstid och barnets interaktion. Gemensammafaktorer som anses ha betydelse, är bland annat att barnet får fokusera på en egenvårdare när barnet tar del av den småbarnspedagogiska verksamheten. Pedagogernas roll framhävs även under båda faserna; hembesök och mjuklandning. Ytterligare en gemensam nämnare är tidsaspekten vilken innebär att egenvårdarmodellen möjliggör att anknytningen får ta tid.Gemensamt för dessa faktorer är att de på olika sätt bidrar till en trygg start, vilket även stöds av tidigare forskning och litteratur.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [468]