Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet
Martin, Adeline (2021)
Martin, Adeline
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051529990
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051529990
Tiivistelmä
Speciallärarens yrkesroll på gymnasiet är förtillfället i ett förändringsskede. Den första augusti 2021 tas en ny gymnasielag i bruk som kräver att gymnasier skall erbjuda specialundervisning åt de studerande. Specialundervisningen skall ges av en speciallärare. I den nuvarande läroplanen står det inget om speciallärarens yrkesroll och alla gymnasier har för till fället inte en speciallärare.
Syftet med denna avhandling är att få en bred bild av speciallärarnas yrkesroll på gymnasiet. Utgående från syftet formulerades forskningsfrågan:
1.Hur beskriver speciallärare på gymnasiet sin yrkesroll?
Avhandlingen är av kvalitativ karaktär. Datainsamlingen har gjorts genom halvstruktererade intervjuer med sex stycken speciallärare som jobbar i gymnasier runt om i Svenskfinland. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
För att besvara forskningsfrågan har tre olika fokus områden inom speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll formats. Den första riktar in sig på speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll med fokus på studerande, den andra med fokus på stödarrangemang och den tredje med fokus på speciallärarens yrkesroll samt dess utveckling.
Resultatet visade att speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll med fokus på studerande är: handledning, kartläggning och samarbete med olika partner Dessa partner var ämnesläraren, studiehandledaren och elevvårdsteamet. Resultatet visade även att speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll med fokus på stödarrangemang är att organisera stödarrangemang och informera studerande om stödarrangemang. Speciallärarensbeskrivning av sin yrkersroll med fokus på yrkesrollen och dess utveckling var att speciallärare ständigt behöver utveckla sin egen yrkesroll. Det framkom även att yttre ramfaktorer som till exempel hur stor anställningsprocent en speciallärare har påverkar yrkesrollen. De speciallärare som hade en tjänst på 20 % jobbade mera utifrån den nuvarande läroplanenen eftersom deras tid inte räckte till medan de speciallärare som hade en tjänst på 100 % redan jobbade enligt den nya läroplanen.
Syftet med denna avhandling är att få en bred bild av speciallärarnas yrkesroll på gymnasiet. Utgående från syftet formulerades forskningsfrågan:
1.Hur beskriver speciallärare på gymnasiet sin yrkesroll?
Avhandlingen är av kvalitativ karaktär. Datainsamlingen har gjorts genom halvstruktererade intervjuer med sex stycken speciallärare som jobbar i gymnasier runt om i Svenskfinland. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
För att besvara forskningsfrågan har tre olika fokus områden inom speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll formats. Den första riktar in sig på speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll med fokus på studerande, den andra med fokus på stödarrangemang och den tredje med fokus på speciallärarens yrkesroll samt dess utveckling.
Resultatet visade att speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll med fokus på studerande är: handledning, kartläggning och samarbete med olika partner Dessa partner var ämnesläraren, studiehandledaren och elevvårdsteamet. Resultatet visade även att speciallärarens beskrivning av sin yrkesroll med fokus på stödarrangemang är att organisera stödarrangemang och informera studerande om stödarrangemang. Speciallärarensbeskrivning av sin yrkersroll med fokus på yrkesrollen och dess utveckling var att speciallärare ständigt behöver utveckla sin egen yrkesroll. Det framkom även att yttre ramfaktorer som till exempel hur stor anställningsprocent en speciallärare har påverkar yrkesrollen. De speciallärare som hade en tjänst på 20 % jobbade mera utifrån den nuvarande läroplanenen eftersom deras tid inte räckte till medan de speciallärare som hade en tjänst på 100 % redan jobbade enligt den nya läroplanen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]