Ibruktagandeprocessens inverkan på användbarheten av ERP-system
Ulfves, Henrik (2021)
Ulfves, Henrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730096
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730096
Tiivistelmä
I denna avhandling behandlas användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen av ERP-system. ERP-system är mycket allmänna idag även i finska små och medelstora företag. Ibruktagandeprocessen för ERP-system är ofta svåra och resurskrävande, vilket för många företag innebär en stor insats. En stor del av ibruktaganden av ERP-system misslyckas på någon plan. ERP-system lider ofta av låg användbarhet, vilket ofta härstammar från företags val av ERP-system, och de insatser som gjorts under ibruktagandeprocessen. ERP-systems användbarhet är mycket relevant, då det innebär effektivitet och har således en positiv inverkan på affärsverksamheten.
Avhandlingens centrala teman består av användbarhet, ERP-system, Ibruktagandeprocesser och kritiska framgångsfaktorer.
Syftet med avhandlingen är att, med hjälp av tidigare forskning, en handlingsstudie och intervjuer, känna igen användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen. De centrala forskningsfrågorna är ”Påverkar ibruktagandeprocessen användbarheten av ERP-system?”, ”Vad bör beaktas i ibruktagandeprocessen för att nå högre användbarhetsgrad?” och ”Bör användbarhet av ERP-system granskas från företagets eller slutanvändarens perspektiv?”. Dessa frågor besvaras med hjälp av användbarhetssyner och de användbarhetsfaktorer som identifierats från tidigare forskning, handlingsstudien och intervjuerna.
Handlinsstudiens fokus ligger på identifiering av användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen av ERP-system, vidareutveckling, ibruktagandeprojekt av enstaka moduler. Användbarhetsfaktorer har identifierats på basis av den återkoppling som kunder gett under och efter ibruktagandeprocessen, samt vidareutvecklingsbehov för levererade system.
Avhandlingens slutsatser är att användbarhet av ERP-system kan påverkas vid ibruktagandeprocessen genom att beakta användbarhetsfaktorer enligt ändamålsenliga användbarhetssynerna. Användbarhetssynerna hjälper rikta användbarhetsåtgärder enligt önskat resultat. Resultaten visar användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen som har en inverkan på ERP-systems användbarhet. De centrala användbarhetssynerna för ERP-system är organisatorisk användbarhet, uppfattad användbarhet, situationsanpassad användbarhet ochallmän användbarhet. Genom att beakta dessa användbarhetssyner i ibruktagandeprocessen, gynnas både slutanvändaren och företaget då ERP-systemets användning effektiveras.
Avhandlingens centrala teman består av användbarhet, ERP-system, Ibruktagandeprocesser och kritiska framgångsfaktorer.
Syftet med avhandlingen är att, med hjälp av tidigare forskning, en handlingsstudie och intervjuer, känna igen användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen. De centrala forskningsfrågorna är ”Påverkar ibruktagandeprocessen användbarheten av ERP-system?”, ”Vad bör beaktas i ibruktagandeprocessen för att nå högre användbarhetsgrad?” och ”Bör användbarhet av ERP-system granskas från företagets eller slutanvändarens perspektiv?”. Dessa frågor besvaras med hjälp av användbarhetssyner och de användbarhetsfaktorer som identifierats från tidigare forskning, handlingsstudien och intervjuerna.
Handlinsstudiens fokus ligger på identifiering av användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen av ERP-system, vidareutveckling, ibruktagandeprojekt av enstaka moduler. Användbarhetsfaktorer har identifierats på basis av den återkoppling som kunder gett under och efter ibruktagandeprocessen, samt vidareutvecklingsbehov för levererade system.
Avhandlingens slutsatser är att användbarhet av ERP-system kan påverkas vid ibruktagandeprocessen genom att beakta användbarhetsfaktorer enligt ändamålsenliga användbarhetssynerna. Användbarhetssynerna hjälper rikta användbarhetsåtgärder enligt önskat resultat. Resultaten visar användbarhetsfaktorer i ibruktagandeprocessen som har en inverkan på ERP-systems användbarhet. De centrala användbarhetssynerna för ERP-system är organisatorisk användbarhet, uppfattad användbarhet, situationsanpassad användbarhet ochallmän användbarhet. Genom att beakta dessa användbarhetssyner i ibruktagandeprocessen, gynnas både slutanvändaren och företaget då ERP-systemets användning effektiveras.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]