Ansvarsfullare kreditgivning av konsumentkrediter med hjälp av kontoinformationstjänster?
Rönnberg, Pernilla (2021)
Rönnberg, Pernilla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051630006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051630006
Tiivistelmä
I denna avhandling pro gradu behandlades problemet med ökad överskuldsättning ur ett konsumentskyddsrättsligt perspektiv. I avhandlingen konstaterades att otillräckliga kreditupplysningar förorsakar asymmetri i informationsförhållandet mellan kreditgivaren och kredittagaren. Detta medför i sin tur bristfälliga kreditbeslut och otillräcklig prövning av kredittagarens kreditvärdighet. I samband med de bristfälliga kreditupplysningarna har betydelsen av kredittagarens upplysningar lyfts fram som ett lösningsförslag. Upplysningarna är dock problematiska eftersom dessa inte kan bestyrkas med hjälp av utomstående uppgifter. Det nuvarande systemet för prövning av kredittagarens kreditvärdighet har analyserats med hjälp av rättspolitisk argumentation.
Syftet med avhandlingen var att granska användningen av kontoinformationstjänster som en metod att öka ansvarsfullhet i kreditgivningen och därmed bromsa den tunga skuldsättningen bland konsumenter. I avhandlingen analyserades användningen av kontoinformationstjänster som en del av ansvarsfull kreditgivning bedömd enligt rättsdogmatisk metod. Kontoinformationstjänsterna tolkades med hjälp av förordningar, direktiv och nationella lagar i syfte att fastställa om kontoinformationstjänster kunde användas som tillåten kreditupplysning då kredittagarens kreditvärdighet prövas. I analysen fästes också avseende vid hur kontoinformationstjänsterna förhåller sig till vissa andra lösningsförslag som har som syfte att lösa problemet med ökad överskuldsättning.
Resultatet av analysen visade att användningen av kontoinformationstjänster minskar problemet med asymmetrisk information mellan kredittagaren och kreditgivaren, vilket leder till felfriare och ansvarsfullare prövning av konsumentens kreditvärdighet. I analysen observerades att användningen av kontoinformationstjänster kan leda till gränsdragningsproblem samt felaktiga slutsatser och tolkningar. Därmed är det nödvändigt att se kontoinformationstjänsterna som ett komplement till de nuvarande metoderna. Därutöver konstaterades det att kredittagaren har rätt att avstå från användning av kontoinformationstjänsterna, vilket leder till att det nuvarande problemet med asymmetrisk information består. Värt att notera är att det torde var nödvändigt att ytterligare behandla användningen av tjänsten utifrån kredittagarens rätt till privatliv.
Syftet med avhandlingen var att granska användningen av kontoinformationstjänster som en metod att öka ansvarsfullhet i kreditgivningen och därmed bromsa den tunga skuldsättningen bland konsumenter. I avhandlingen analyserades användningen av kontoinformationstjänster som en del av ansvarsfull kreditgivning bedömd enligt rättsdogmatisk metod. Kontoinformationstjänsterna tolkades med hjälp av förordningar, direktiv och nationella lagar i syfte att fastställa om kontoinformationstjänster kunde användas som tillåten kreditupplysning då kredittagarens kreditvärdighet prövas. I analysen fästes också avseende vid hur kontoinformationstjänsterna förhåller sig till vissa andra lösningsförslag som har som syfte att lösa problemet med ökad överskuldsättning.
Resultatet av analysen visade att användningen av kontoinformationstjänster minskar problemet med asymmetrisk information mellan kredittagaren och kreditgivaren, vilket leder till felfriare och ansvarsfullare prövning av konsumentens kreditvärdighet. I analysen observerades att användningen av kontoinformationstjänster kan leda till gränsdragningsproblem samt felaktiga slutsatser och tolkningar. Därmed är det nödvändigt att se kontoinformationstjänsterna som ett komplement till de nuvarande metoderna. Därutöver konstaterades det att kredittagaren har rätt att avstå från användning av kontoinformationstjänsterna, vilket leder till att det nuvarande problemet med asymmetrisk information består. Värt att notera är att det torde var nödvändigt att ytterligare behandla användningen av tjänsten utifrån kredittagarens rätt till privatliv.
Kokoelmat
- 513 Oikeustiede [106]