Realitet eller grön illusion? : En visuell innehållsanalys av hur H&M-gruppen framställer hållbarhet
Lindevall, Sofia (2021)
Lindevall, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051630017
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051630017
Tiivistelmä
Modebranschen har omfattande negativa konsekvenser för miljön. Till följd av den livliga debatt och flera miljöskandaler som format branschen, försöker modebranschens aktörer i allt större utsträckning bevisa att de bär ansvar för miljön genom CSR-rapportering. Denna avhandling handlar om hur ekologisk hållbarhet framställs genom bilder i CSR-rapporter.
Avhandlingen koncentrerar sig på en av modebranschens största aktörer, H&M-gruppen. Syftet med avhandlingen är att undersöka hur bilder används i företagets CSR-rapporter, hur användningen av bilder utvecklats, och hur intrycket av organisationen formas av bilderna.Utöver att besvara specifika forskningsfrågor bidrar studien även med att fortsätta introducera visuella studier inom organisationsforskningen.
Genom en visuell innehållsanalys visar jag hur hållbarhet framställs i CSR-rapporter genom bild. Min analys kopplar ihop mina egna observationer av studiens empiriska material med den teoretiska referensramen inom impression management och corporate storytelling.
Studiens resultat visar att sättet som bilder används i H&M-gruppens CSR-rapporter förändrats under 2010-talet till att inkludera allt fler bilder som framställer ekologisk hållbarhet. Dessa bilder kan ha en betydande effekt på hur läsaren uppfattar H&M-gruppen som en ekologiskt hållbar aktör inommodebranschen.
Avhandlingen koncentrerar sig på en av modebranschens största aktörer, H&M-gruppen. Syftet med avhandlingen är att undersöka hur bilder används i företagets CSR-rapporter, hur användningen av bilder utvecklats, och hur intrycket av organisationen formas av bilderna.Utöver att besvara specifika forskningsfrågor bidrar studien även med att fortsätta introducera visuella studier inom organisationsforskningen.
Genom en visuell innehållsanalys visar jag hur hållbarhet framställs i CSR-rapporter genom bild. Min analys kopplar ihop mina egna observationer av studiens empiriska material med den teoretiska referensramen inom impression management och corporate storytelling.
Studiens resultat visar att sättet som bilder används i H&M-gruppens CSR-rapporter förändrats under 2010-talet till att inkludera allt fler bilder som framställer ekologisk hållbarhet. Dessa bilder kan ha en betydande effekt på hur läsaren uppfattar H&M-gruppen som en ekologiskt hållbar aktör inommodebranschen.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]