Nordiska börsbolags externa kommunikation under osäkra tider
Nyman, Ludwig (2021)
Nyman, Ludwig
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428875
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428875
Tiivistelmä
Coronaviruspandemin har skapat stor osäkerhet på finansmarknaden. Inledningsvis flydde investerarna börsen för att satsa på mer säkra investeringsobjekt så som guld. Detta ledde förstås till att börskurserna sjönk drastiskt p.g.a. osäkerheten i världsekonomin. I såna lägen är det viktigt att bolag lyckas kommunicera på ett effektivt sätt med sina investerare för att inte mista dem. Syftet med avhandlingen är att förstå hur bolag nordiska börsbolag kommunicerar med sina investerare och allmänheten med fokus på osäkra tider.
Avhandlingen inleds med grundläggande information om finansmarknaden samt information om kommunikation till investerare och allmänheten. Här tas också fram begrepp som företagens samhällsansvar och hållbarhet.
I det teoretiska avsnittet presenteras och diskuteras kriskommunikation, strategisk kommunikation, kommunikationskanaler bolagen använder sig av samt en teoretisk modell som underlag för den empiriska analysen.
En empirisk undersökning utfördes där olika bolags kommunikation till sina investerare och allmänheten under året 2020 presenteras och analyseras. Analysen görs i form av fallstudier där fyra olika nordiska börsbolags kommunikation för året 2020 behandlas. Efter detta analyseras bolagens kommunikation enskilt genom en kommunikationsmodell varefter deras kommunikation jämförs med varandra. Syftet med jämförelsen är att hitta likheter/olikheter i hur bolagen kommunicerat under året 2020.
Resultatet av den empiriska analysen är att det finns vissa likheter i hur bolagen valt att kommunicera under den mest osäkra tiden. Företagen har i detta skede klart och tydligt valt att kommunicera till alla sina intressenter om vilka åtgärder som tagits för att klara sig genom pandemin. Det finns även en hel del olikheter i bolagens kommunikation som mestadels handlar om hur öppet bolagen valt att kommunicera.
Avslutningsvis presenteras förslag till företagsledningen hur man kommunicera under osäkra tider. Öppenhet och ärlighet varar längst även i kommunikationssammanhang. Bolagen som valt att kommunicera mer öppet har generellt sätt ett bättre rykte bland sina investerare och allmänheten än bolag som valt att kommunicera mer begränsat.
Avhandlingen inleds med grundläggande information om finansmarknaden samt information om kommunikation till investerare och allmänheten. Här tas också fram begrepp som företagens samhällsansvar och hållbarhet.
I det teoretiska avsnittet presenteras och diskuteras kriskommunikation, strategisk kommunikation, kommunikationskanaler bolagen använder sig av samt en teoretisk modell som underlag för den empiriska analysen.
En empirisk undersökning utfördes där olika bolags kommunikation till sina investerare och allmänheten under året 2020 presenteras och analyseras. Analysen görs i form av fallstudier där fyra olika nordiska börsbolags kommunikation för året 2020 behandlas. Efter detta analyseras bolagens kommunikation enskilt genom en kommunikationsmodell varefter deras kommunikation jämförs med varandra. Syftet med jämförelsen är att hitta likheter/olikheter i hur bolagen kommunicerat under året 2020.
Resultatet av den empiriska analysen är att det finns vissa likheter i hur bolagen valt att kommunicera under den mest osäkra tiden. Företagen har i detta skede klart och tydligt valt att kommunicera till alla sina intressenter om vilka åtgärder som tagits för att klara sig genom pandemin. Det finns även en hel del olikheter i bolagens kommunikation som mestadels handlar om hur öppet bolagen valt att kommunicera.
Avslutningsvis presenteras förslag till företagsledningen hur man kommunicera under osäkra tider. Öppenhet och ärlighet varar längst även i kommunikationssammanhang. Bolagen som valt att kommunicera mer öppet har generellt sätt ett bättre rykte bland sina investerare och allmänheten än bolag som valt att kommunicera mer begränsat.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]