Svårt att byta strategi : En undersökning av lärarstuderandes popularisering av den egna magisteravhandlingen
Brandt, Dennis; Juselius, Johannes (2021)
Brandt, Dennis
Juselius, Johannes
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928057
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att få en djupare förståelse av hur lärarstuderande, genom videopitchar, populariserar den egna magisteravhandlingen. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor formulerats:
På vilket sätt är lärarstuderandes populärvetenskapliga videopitchar uppbyggda?
Vilka retoriska grepp använder lärarstuderande i populärvetenskapliga texter?
Hur läsbara är lärarstuderandes populärvetenskapliga texter?
Studien utgår ifrån en kvalitativ innehållsanalys med en hermeneutisk forskningsansats. Dessa metoder används för att undersöka studerandes videopitchar och ingresser. Materialet vi analyserat är från kursen Forskning i pedagogik som ordnades på Åbo Akademi i Vasa 2019-2020.
Resultaten visar att nio av videorna har en emfatisk disposition som betonar resultaten och åtta har en tematisk disposition där resultaten får mindre uppmärksamhet. Resultaten visar även att lärarstuderandena framförallt använde många retoriska frågor (14) när de kommunicerade i sina populärvetenskapliga videor och ingresser. Övriga retoriska verktyg var sparsamt använda.
Sammanfattningsvis går det att konstatera att även om de flesta lärarstuderande fokuserade på sina resultat och använde retoriska frågor när de kommunicerade i sina populärvetenskapliga videor, visar resultaten att det är svårt för studerande att byta från en vetenskaplig till en populärvetenskaplig strategi.
På vilket sätt är lärarstuderandes populärvetenskapliga videopitchar uppbyggda?
Vilka retoriska grepp använder lärarstuderande i populärvetenskapliga texter?
Hur läsbara är lärarstuderandes populärvetenskapliga texter?
Studien utgår ifrån en kvalitativ innehållsanalys med en hermeneutisk forskningsansats. Dessa metoder används för att undersöka studerandes videopitchar och ingresser. Materialet vi analyserat är från kursen Forskning i pedagogik som ordnades på Åbo Akademi i Vasa 2019-2020.
Resultaten visar att nio av videorna har en emfatisk disposition som betonar resultaten och åtta har en tematisk disposition där resultaten får mindre uppmärksamhet. Resultaten visar även att lärarstuderandena framförallt använde många retoriska frågor (14) när de kommunicerade i sina populärvetenskapliga videor och ingresser. Övriga retoriska verktyg var sparsamt använda.
Sammanfattningsvis går det att konstatera att även om de flesta lärarstuderande fokuserade på sina resultat och använde retoriska frågor när de kommunicerade i sina populärvetenskapliga videor, visar resultaten att det är svårt för studerande att byta från en vetenskaplig till en populärvetenskaplig strategi.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]