"Definitivt skulle det vara bra med en modell för hur flerspråkiga barn skall bedömas språkligt" : Finländska talterapeuters kunskap och upplevelser kring arbete med flerspråkiga barn med språkstörning
Bengtfolks, Ida (2021)
Bengtfolks, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428870
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428870
Tiivistelmä
Flerspråkiga barn som kommer till talterapi för utredning av sin språkförmåga är en växande klientgrupp i Finland. Tidigare studier har visat att språkutredning och talterapi för denna klientgrupp är tidskrävande och omfattande samtidigt som det föreligger en risk för över- och underdiagnostisering av språkstörning. Tidigare studier tyder även på att talterapeuter saknar tydliga riktlinjer för hantering och utredning av denna klientgrupp och att talterapeuter därmed känner sig osäkra inom utredningen av flerspråkiga barn.
Syftet med avhandlingen var att kartlägga finländska talterapeuters upplevelser och kunskap kring arbete med flerspråkiga barn med eventuell språkstörning. Avhandlingen inkluderade både talterapeuter som arbetade inom den privata sektorn och den offentliga sektorn.
Data för studien samlades in genom ett elektroniskt frågeformulär. Frågeformuläret skickades via Finlands Talterapeutförbund rf till 1317 medlemmar. Sammanlagt svarade 129 talterapeuter och svarprocenten blev därmed 9,79 %. Målgruppen för studien var legitimerade talterapeuter som hade erfarenhet inom arbete med flerspråkiga klienter.
I studien framkommer det att bristande kunskap och osäkerhet hos talterapeuterna som arbetar med flerspråkiga barn är ett utbrett fenomen. De främsta utmaningarna är handledning av föräldrar till flerspråkiga barn, val av bedömningsmaterial för klientgruppen, samarbetet med tolk och den språkliga bedömningen av flerspråkiga barn. Vidare studier och kartläggning krävs inom dessa områden för att båda nationella och internationella konkreta riktlinjer ska kunna skapas för talterapeuter som arbetar med flerspråkiga barn.
Syftet med avhandlingen var att kartlägga finländska talterapeuters upplevelser och kunskap kring arbete med flerspråkiga barn med eventuell språkstörning. Avhandlingen inkluderade både talterapeuter som arbetade inom den privata sektorn och den offentliga sektorn.
Data för studien samlades in genom ett elektroniskt frågeformulär. Frågeformuläret skickades via Finlands Talterapeutförbund rf till 1317 medlemmar. Sammanlagt svarade 129 talterapeuter och svarprocenten blev därmed 9,79 %. Målgruppen för studien var legitimerade talterapeuter som hade erfarenhet inom arbete med flerspråkiga klienter.
I studien framkommer det att bristande kunskap och osäkerhet hos talterapeuterna som arbetar med flerspråkiga barn är ett utbrett fenomen. De främsta utmaningarna är handledning av föräldrar till flerspråkiga barn, val av bedömningsmaterial för klientgruppen, samarbetet med tolk och den språkliga bedömningen av flerspråkiga barn. Vidare studier och kartläggning krävs inom dessa områden för att båda nationella och internationella konkreta riktlinjer ska kunna skapas för talterapeuter som arbetar med flerspråkiga barn.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]