”Jag visste inte att det fanns en sådan term som lärare inom småbarnspedagogik” - Abiturienters sätt att konstruera lärare och verksamhet inom småbarnspedagogik
Kronstrand, Alexandra (2021)
Kronstrand, Alexandra
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041410454
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041410454
Tiivistelmä
Inom Svenskfinland har det i över ett decennium varit brist på behöriga lärare inom småbarnspedagogik. Då en ny lag för småbarnspedagogik trädde i kraft1.9.2018 förändrades arbetsförhållandet från en till nya två lärare inom småbarnspedagogik samt en barnskötare inom småbarnspedagogik (LOS,Finlex540/2018) per barn grupp inom småbarnspedagogisk verksamhet. För att få fler behöriga lärare inom småbarnspedagogik behövs arbetskraft. Abiturienter är på väg ut i studielivet. Att ta reda på vad som lockar eller vad som inte lockar inom yrket genom abiturienternas egna sätt att konstruera lärare och verksamhet inom småbarnspedagogik har legat i fokus för denna avhandling.
Syftet med avhandlingen är att synliggöra hur abiturienter konstruerar lärare inom småbarnspedagogik och småbarnspedagogisk verksamhet. Forskningsfrågorna nedan har legat som grund för avhandlingen:
1. Hur konstruerar abiturienter lärare inom småbarnspedagogik och småbarnspedagogisk verksamhet?
2. Hur kan abiturienternas sätt att konstruera lärare inom småbarnspedagogik och småbarnspedagogisk verksamhet tolkas i relation till att öka antalet behöriga lärare inom småbarnspedagogik?
Avhandlingen är kvalitativ. I avhandlingen har diskursanalys använts som teoretiskt ramverk och som ansats. Det empiriska materialet har samlats in genom en elektronisk kvalitativ enkät. Fem gymnasier från följande områden i Svenskfinland har deltagit: Egentliga Finland, Västra Nyland, Huvudstadsregionen, Östra Nyland och Österbotten. Enkäten besvarades av 33 abiturienter.
Resultatet visar att finlandssvenska abiturienter inte har en sådan uppfattning om studier, utbildningsorter eller småbarnspedagogisk verksamhet som motsvarar verkligheten. De är själva inte intresserade av att börja arbeta inom branschen, men de är medvetna om att det råder ett stort behov av arbetskraft på fältet. Yrket skrivs fram med fokus på ointresse, okunskap och o-attraktivitet.
Resultatet från studien går i linje med tidigare forskning då flera forskare har pekat på att arbetsförhållanden, lön och yrkets status behöver bli mer attraktivt för att Svenskfinland ska få fler behöriga lärare inom småbarnspedagogik. Slutsatserna är att abiturienterna är medvetna om att det finns ett behov av arbetskraft, men analysen visar att de själva är för ointresserade på grund av att yrket är för oattraktivt, på flera olika plan, för att de själva skulle vilja arbeta inom branschen.
Syftet med avhandlingen är att synliggöra hur abiturienter konstruerar lärare inom småbarnspedagogik och småbarnspedagogisk verksamhet. Forskningsfrågorna nedan har legat som grund för avhandlingen:
1. Hur konstruerar abiturienter lärare inom småbarnspedagogik och småbarnspedagogisk verksamhet?
2. Hur kan abiturienternas sätt att konstruera lärare inom småbarnspedagogik och småbarnspedagogisk verksamhet tolkas i relation till att öka antalet behöriga lärare inom småbarnspedagogik?
Avhandlingen är kvalitativ. I avhandlingen har diskursanalys använts som teoretiskt ramverk och som ansats. Det empiriska materialet har samlats in genom en elektronisk kvalitativ enkät. Fem gymnasier från följande områden i Svenskfinland har deltagit: Egentliga Finland, Västra Nyland, Huvudstadsregionen, Östra Nyland och Österbotten. Enkäten besvarades av 33 abiturienter.
Resultatet visar att finlandssvenska abiturienter inte har en sådan uppfattning om studier, utbildningsorter eller småbarnspedagogisk verksamhet som motsvarar verkligheten. De är själva inte intresserade av att börja arbeta inom branschen, men de är medvetna om att det råder ett stort behov av arbetskraft på fältet. Yrket skrivs fram med fokus på ointresse, okunskap och o-attraktivitet.
Resultatet från studien går i linje med tidigare forskning då flera forskare har pekat på att arbetsförhållanden, lön och yrkets status behöver bli mer attraktivt för att Svenskfinland ska få fler behöriga lärare inom småbarnspedagogik. Slutsatserna är att abiturienterna är medvetna om att det finns ett behov av arbetskraft, men analysen visar att de själva är för ointresserade på grund av att yrket är för oattraktivt, på flera olika plan, för att de själva skulle vilja arbeta inom branschen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]