Högstadieelevers sömn- och kostvanor över tid
Backlund, Emma; Åkerlund, Hanna (2021)
Backlund, Emma
Åkerlund, Hanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103197888
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103197888
Tiivistelmä
Syftet med vår avhandling är att undersöka högstadieelevers sömn-och kostvanor. Materialet har blivit insamlat under en period på tre år och samma elever har undersökts under alla tre tillfällen som materialet har insamlats. Varje forskningsfråga behandlar närmare skillnader mellan elever i idrottsklasser och elever i traditionella klasser under högstadietiden. Eventuella skillnader i sömn-och kostvanorna mellan flickor och pojkar behandlas inom de olika klasserna. Utgående från vårt syfte och våra enkätfrågor har följande forskningsfrågor utformats.
1.Upplever högstadieeleverna trötthetskänsla?
2. Vilka sömnvanor har högstadieeleverna?
a.Går eleverna och lägger sig samma tid varje kväll?
b.Använder eleverna elektroniska apparater timmen före läggdags?
c.Vaknar eleverna pigga på morgonen?
3. Vilka kostvanor har högstadieeleverna?
a.Äter eleverna 5–6 måltider per dag?
b.Hur ofta äter och dricker eleverna olika livsmedel?
I undersökningen har en kvantitativ forskningsansats använts. Materialet har blivit insamlat via webropol nätundersökningar vid tre tillfällen, när eleverna gick på årskurs 7, 8 och 9. Eleverna som gick i idrottsklass var en del av ”Idrottshögstadieförsöket”och resterande elever gick i en traditionell högstadieklass.
I teoridelen behandlas sömnen och kosten närmare och på vilket sätt dessa inverkar på människans allmänna hälsa och vardag.
Resultaten i denna undersökning visar att elever som gick i en idrottande högstadieklass visade bättre beteende kring sömnvanor och de idrottande eleverna kände sig piggare än eleverna som gick i en traditionell högstadieklass, detta resultat visade samma mönster under alla tre åren. Pojkarna kände sig allmänt tröttareän flickorna under hela högstadietiden. Eleverna i en idrottande klass hade generellt bättre kostvanor än elever som gick i en traditionell klass. Eleverna som gick i en idrottande högstadieklass intog oftare frukt än eleverna som fick i en traditionell högstadieklass. Elever som gick i en idrottande högstadieklass åt mera sällan sötsaker i jämförelse med elever i en traditionell högstadieklass. Flickorna intog oftare sötsaker än pojkarna under hela högstadietiden
1.Upplever högstadieeleverna trötthetskänsla?
2. Vilka sömnvanor har högstadieeleverna?
a.Går eleverna och lägger sig samma tid varje kväll?
b.Använder eleverna elektroniska apparater timmen före läggdags?
c.Vaknar eleverna pigga på morgonen?
3. Vilka kostvanor har högstadieeleverna?
a.Äter eleverna 5–6 måltider per dag?
b.Hur ofta äter och dricker eleverna olika livsmedel?
I undersökningen har en kvantitativ forskningsansats använts. Materialet har blivit insamlat via webropol nätundersökningar vid tre tillfällen, när eleverna gick på årskurs 7, 8 och 9. Eleverna som gick i idrottsklass var en del av ”Idrottshögstadieförsöket”och resterande elever gick i en traditionell högstadieklass.
I teoridelen behandlas sömnen och kosten närmare och på vilket sätt dessa inverkar på människans allmänna hälsa och vardag.
Resultaten i denna undersökning visar att elever som gick i en idrottande högstadieklass visade bättre beteende kring sömnvanor och de idrottande eleverna kände sig piggare än eleverna som gick i en traditionell högstadieklass, detta resultat visade samma mönster under alla tre åren. Pojkarna kände sig allmänt tröttareän flickorna under hela högstadietiden. Eleverna i en idrottande klass hade generellt bättre kostvanor än elever som gick i en traditionell klass. Eleverna som gick i en idrottande högstadieklass intog oftare frukt än eleverna som fick i en traditionell högstadieklass. Elever som gick i en idrottande högstadieklass åt mera sällan sötsaker i jämförelse med elever i en traditionell högstadieklass. Flickorna intog oftare sötsaker än pojkarna under hela högstadietiden
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]