Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tienvarsipalveluiden kehittäminen
Minna Koukkula, Paula Siuruainen (2021-04)
Minna Koukkula, Paula Siuruainen
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
04 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-902-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-902-1
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus käynnisti huhtikuussa 2020 tienvarsipalveluiden kehittämissuunnitelman laatimisen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueelle. Työn tavoitteena oli asettaa ELY-keskuksen ylläpitämille tienvarsipalveluille laatutasotavoitteet.
Tavoitteet saavutetaan tavoiteverkon kautta, joka määrittää mm. tievarsipalveluiden varustelutason. Tavoiteverkko koostuu valta- ja kantatiet kattavasta ydinverkosta sekä valta- ja kantatiet sekä tärkeät seutu- ja yhdystiet kattavasta perus-verkosta. Ydinverkon- ja perusverkon ulkopuolelle jäävillä tieosuuksilla ei ole tarpeen ylläpitää tienvarsipalveluita. Levähdys- ja pysäköimisalueiden varustelutaso on määritelty yhtenäiseksi palvelutason mukaan. Korkeampitasoisilla tienvarsi-palvelualueilla varustelutaso on monipuolisempi. Palvelutason mukaan määritelty yhtenäinen varustelutaso helpottaa tienvarsipalveluiden ylläpitoa ja kunnostamista.
Ydinverkkoon kuuluvat taajamat, taajamien ulkopuoliset kaupalliset palvelut, levähdysalueet ja P1-tason pysäköimisalueet. Ydinverkkoon kuuluvat palvelualueet ovat käytettävissä suurillakin ajoneuvoilla ja ne kattavat valta- ja kantatiet 40 km maksimietäisyydellä toisistaan. Perusverkko koostuu taajamista, taajamien ulkopuolisista kaupallisista palveluista, levähdysalueista sekä P1-tason ja P2-tason pysäköimisalueista. Perusverkkoon kuuluvat valta- ja kantateiden lisäksi myös tärkeät seutu- ja yhdystiet, joihin kuuluvat vilkasliikenteiset tiet (KVL>1 000), raskaan liikenteen kannalta merkittävät tiet (KVLRAS>100), rajaliikenteen tai matkailun kannalta merkittävät tiet. Perusverkon palvelualueiden välinen maksimietäisyys valta- ja kantateillä on 30 km sekä tärkeillä seutu- ja yhdysteillä 60 km.
Tavoiteverkon saaminen vaatimusten mukaiseen tilanteeseen vaatii toimenpiteitä. Tarvittavien toimenpiteiden kustannusarvio on yhteensä noin 2,15 miljoonaa euroa, joista pienten toimenpiteiden osuus on 480 000 euroa (22 %) ja suurten toimenpiteiden osuus 1 674 000 euroa (78 %). Valtateille kohdistuu noin 48 %, kantateille 45 %, seututeille 4 % ja yhdysteille 2 % kustannuksista. Toimenpiteistä pienet toimenpiteet toteutetaan ennen suuria toimenpiteitä ja ydinverkon toimenpiteet ennen perusverkon toimenpiteitä. Lisäksi suuret toimenpiteet toteutetaan tieluokan mukaisessa järjestyksessä. Toimenpiteiden vaikutuksesta levähdys- ja pysäköimisalueiden verkko selkeytyy, yhdenmukaistuu ja alueiden kunnossapidon ja hoidon kysymykset täsmentyvät.
Julkaisun saavutettavuus on tarkistettu.
Tavoitteet saavutetaan tavoiteverkon kautta, joka määrittää mm. tievarsipalveluiden varustelutason. Tavoiteverkko koostuu valta- ja kantatiet kattavasta ydinverkosta sekä valta- ja kantatiet sekä tärkeät seutu- ja yhdystiet kattavasta perus-verkosta. Ydinverkon- ja perusverkon ulkopuolelle jäävillä tieosuuksilla ei ole tarpeen ylläpitää tienvarsipalveluita. Levähdys- ja pysäköimisalueiden varustelutaso on määritelty yhtenäiseksi palvelutason mukaan. Korkeampitasoisilla tienvarsi-palvelualueilla varustelutaso on monipuolisempi. Palvelutason mukaan määritelty yhtenäinen varustelutaso helpottaa tienvarsipalveluiden ylläpitoa ja kunnostamista.
Ydinverkkoon kuuluvat taajamat, taajamien ulkopuoliset kaupalliset palvelut, levähdysalueet ja P1-tason pysäköimisalueet. Ydinverkkoon kuuluvat palvelualueet ovat käytettävissä suurillakin ajoneuvoilla ja ne kattavat valta- ja kantatiet 40 km maksimietäisyydellä toisistaan. Perusverkko koostuu taajamista, taajamien ulkopuolisista kaupallisista palveluista, levähdysalueista sekä P1-tason ja P2-tason pysäköimisalueista. Perusverkkoon kuuluvat valta- ja kantateiden lisäksi myös tärkeät seutu- ja yhdystiet, joihin kuuluvat vilkasliikenteiset tiet (KVL>1 000), raskaan liikenteen kannalta merkittävät tiet (KVLRAS>100), rajaliikenteen tai matkailun kannalta merkittävät tiet. Perusverkon palvelualueiden välinen maksimietäisyys valta- ja kantateillä on 30 km sekä tärkeillä seutu- ja yhdysteillä 60 km.
Tavoiteverkon saaminen vaatimusten mukaiseen tilanteeseen vaatii toimenpiteitä. Tarvittavien toimenpiteiden kustannusarvio on yhteensä noin 2,15 miljoonaa euroa, joista pienten toimenpiteiden osuus on 480 000 euroa (22 %) ja suurten toimenpiteiden osuus 1 674 000 euroa (78 %). Valtateille kohdistuu noin 48 %, kantateille 45 %, seututeille 4 % ja yhdysteille 2 % kustannuksista. Toimenpiteistä pienet toimenpiteet toteutetaan ennen suuria toimenpiteitä ja ydinverkon toimenpiteet ennen perusverkon toimenpiteitä. Lisäksi suuret toimenpiteet toteutetaan tieluokan mukaisessa järjestyksessä. Toimenpiteiden vaikutuksesta levähdys- ja pysäköimisalueiden verkko selkeytyy, yhdenmukaistuu ja alueiden kunnossapidon ja hoidon kysymykset täsmentyvät.
Julkaisun saavutettavuus on tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]