Vad påverkar individens konsumtion av hållbara kläder? - En studie bland generation Y
Lindholm, Natalie (2021)
Lindholm, Natalie
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102205510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102205510
Tiivistelmä
Det växande intresset för hållbart mode har gjort att varumärken behövde besvara efterfrågan. När konsumeter köper ett klädesplagg som är hållbart grundar sig valet för själva köpet i djupare värderingar. Därmed betyder detta att det finns andra faktorer som kan komma och inverka än de traditionella. Finländare är högt upp i listan gällande miljömedvetenhet men hållbar konsumtion är något som inte syns i större utsträckning och därmed kan man fråga sig hur man kan påverka detta köpbeteende.
Syftet med denna undersökning är att forska fram vilka faktorer som påverkar finlandssvenskar ur generation Y när hen konsumerar hållbart samt ifall de tror att hållbart mode kan finnas i framtiden. Metoden jag har använt mig av i den empiriska undersökningen är en kvalitativ metod i form av semistrukturerade enkäter, varav vissa kompletterades med e-post och telefonintervjuer. Totalt var det nio informanter som deltog i undersökningen och alla är finlandssvenskar och tillhör generation Y, vilket betyder att de är födda mellan senare 1980-talet och mitten av 1990-talet. Det främsta fokuset inom den teoretiska referensramen är konsumentbeteende, hållbar konsumtion, faktorer som påverkar hållbar konsumtion samt hållbart mode.
Den empiriska undersökningens resultat visar att det är delade åsikter kring hållbart mode och dess framtid men de flesta anser att det är svårt att avgöra eftersom mode är konsumtion och konsumtion kan egentligen inte vara hållbart vilket leder till att det beror på hur man ser på hållbarhet. De främsta faktorerna till att generation Y inte konsumerar hållbart är pris, kön, marknadsföring, attityd och erfarenhet gentemot varumärket man köper ifrån. Även kunskap och intresse man har för ämnet hållbar konsumtion är en faktor som påverkar generation Y.
Syftet med denna undersökning är att forska fram vilka faktorer som påverkar finlandssvenskar ur generation Y när hen konsumerar hållbart samt ifall de tror att hållbart mode kan finnas i framtiden. Metoden jag har använt mig av i den empiriska undersökningen är en kvalitativ metod i form av semistrukturerade enkäter, varav vissa kompletterades med e-post och telefonintervjuer. Totalt var det nio informanter som deltog i undersökningen och alla är finlandssvenskar och tillhör generation Y, vilket betyder att de är födda mellan senare 1980-talet och mitten av 1990-talet. Det främsta fokuset inom den teoretiska referensramen är konsumentbeteende, hållbar konsumtion, faktorer som påverkar hållbar konsumtion samt hållbart mode.
Den empiriska undersökningens resultat visar att det är delade åsikter kring hållbart mode och dess framtid men de flesta anser att det är svårt att avgöra eftersom mode är konsumtion och konsumtion kan egentligen inte vara hållbart vilket leder till att det beror på hur man ser på hållbarhet. De främsta faktorerna till att generation Y inte konsumerar hållbart är pris, kön, marknadsföring, attityd och erfarenhet gentemot varumärket man köper ifrån. Även kunskap och intresse man har för ämnet hållbar konsumtion är en faktor som påverkar generation Y.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]