Inverkar direktmarknadsföring av restauranger och mat negativt på bulimikers tillfrisknande?
Fallström, Natalie (2021)
Fallström, Natalie
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101081374
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101081374
Tiivistelmä
Internet och speciellt tillgången till information via mobiltelefonen har ändrat människors krav på att information ska finnas tillgänglig när och var som helst i personifierad form. Digitaliseringen har alltså ändrat företagens sätt att kommunicera till kunderna på basen av deras beteende och intressen. Personer som lider av ätstörningar har olika sätt att reagera och agera på erbjudanden och reklam som skräddarsytts enligt de negativa behoven som de tidigare fallit för. En bulimiker kastar upp och kompenserar för att de hetsätit som en följd av negativa känslor eller utlösande visuella och känslomässiga faktorer. Tillfrisknandet anses basera sig på att man exponeras för den mat som man fruktat och förbjudit sig själv i fruktan för att mista kontrollen. Detta dock endast i rätt tillfälle och sinnestillstånd. Om däremot tillfället är fel, kan exponerandet orsaka för starka begär, som orsakar återfall. Direktmarknadsföring baserar sig på beteendemönster som inte har tillgång till sensitiv medicinsk bakgrundsinformation om möjliga diagnoser eller medicinsk och psykologisk historik. Är samhället och företagen ansvariga för att begränsa den utlösande marknadsföringen som kan orsaka återfall och osunt beteende? Syftet med denna avhandling är att undersöka om direktmarknadsföring av restauranger och mat påverkar bulimikers tillfrisknande negativt.
Den teoretiska referensramen inleds med en diskussion kring vad som påverkar konsumentbeteendet och specifikt beslutfattande processen. Därefter behandlas direktmarknadsföringen och dess roll i marknadsföring av restauranger och mat. Ätstörningar och bulimi presenteras och slutligen kopplas den teoretiska referensramen samman.
Undersökningen utfördes som intervjuer med både diagnostiserade bulimiker samt en expert inom ämnet ätstörningar. Resultatet ger insyn till hur bulimiker förhåller sig till direktmarknadsföring av restauranger och mat och hur de anser att samhället bättre kunde stödja tillfrisknande från sjukdomen. Resultatet ger även insyn till skillnaderna mellan bulimiker och personer med bulimi i samband med självsvält och hur de påverkas olika av marknadsföring.
Den teoretiska referensramen inleds med en diskussion kring vad som påverkar konsumentbeteendet och specifikt beslutfattande processen. Därefter behandlas direktmarknadsföringen och dess roll i marknadsföring av restauranger och mat. Ätstörningar och bulimi presenteras och slutligen kopplas den teoretiska referensramen samman.
Undersökningen utfördes som intervjuer med både diagnostiserade bulimiker samt en expert inom ämnet ätstörningar. Resultatet ger insyn till hur bulimiker förhåller sig till direktmarknadsföring av restauranger och mat och hur de anser att samhället bättre kunde stödja tillfrisknande från sjukdomen. Resultatet ger även insyn till skillnaderna mellan bulimiker och personer med bulimi i samband med självsvält och hur de påverkas olika av marknadsföring.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [504]