Learning by Moving : Ämneslärarstuderandes användning, upplevelser och erfarenheter av att integrera fysisk aktivitet i undervisningen
Malmsten, Emma; Vahalahti, Roope (2021)
Malmsten, Emma
Vahalahti, Roope
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102104447
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102104447
Tiivistelmä
Syftet med vår avhandling är att analysera ämneslärarstuderandes användning, upplevelser och erfarenheter av Learning by Moving under akademiska lektioner. Med akademisk lektion menar vi undervisning i realämnen i högstadiet och gymnasiet, t.ex matematik, modersmål och språk. Kognitiva färdigheter förbättras efter ett fysiskt aktivt moment och undervisningen blir mera mångsidig. Dessutom påverkas den dagliga mängden fysisk aktivitet positivt då eleven får vara aktiv under lektionen. För avhandlingen finns inga specifika frågeställningar. Utgående från att data bearbetats och analyserats har undersökningsområden formats.
Avhandlingens forskningsansats är kvalitativ. Observation och intervju har använts som datainsamlingsmetod. Intervjuerna var semistrukturerade och utfördes efter den lektion ämneslärarstuderandena hade undervisat. Ämneslärarstuderandena vid Åbo Akademi hade under sin praktikperiod i Vasa som uppgift att implementera fysisk aktivitet i sin undervisning i högstadiet och gymnasiet minst två gånger i och med projektet Learning by Moving. Totalt observerades nio lektioner och tolv ämneslärarstuderanden intervjuades.
Ämneslärarstuderandena implementerade fysisk aktivitet på många olika sätt. Alla ämneslärarstuderande uppnådde minimikraven för implementeringen och de flesta lyckades få till aktivitet under flera än två lektioner. Förbättring av koncentration hos eleverna och bättre stämning i klassen kunde observeras. Även deltagandet i aktiviteten bland eleverna var stort. Ämneslärarstuderandena ansåg att eleverna verkade njuta av aktiviteten även om de var till en början septiska till det nya undervisningssättet. Aktiviteten var i de flesta fall kopplad till inlärningen och stoffet under lektionen och användes i syfte att låta eleverna ta ställning till olika påståenden, ordinlärning och grammatikinlärning. De allra flesta valde att utföra det fysiskt aktiva momentet i klassrummet trots att några kommenterade att klassrummet inte alltid lämpar sig optimalt för fysisk aktivitet på grund av utrymmesbrist. En ämneslärarstuderande använde sig av drama och en annan av stationsundervisning i hela skolan. De flesta i undersökningsgruppen hade en positiv inställning till konceptet rörelseimplementering och berättade att de kunde tänka sig använda det även i framtiden.
Avhandlingens forskningsansats är kvalitativ. Observation och intervju har använts som datainsamlingsmetod. Intervjuerna var semistrukturerade och utfördes efter den lektion ämneslärarstuderandena hade undervisat. Ämneslärarstuderandena vid Åbo Akademi hade under sin praktikperiod i Vasa som uppgift att implementera fysisk aktivitet i sin undervisning i högstadiet och gymnasiet minst två gånger i och med projektet Learning by Moving. Totalt observerades nio lektioner och tolv ämneslärarstuderanden intervjuades.
Ämneslärarstuderandena implementerade fysisk aktivitet på många olika sätt. Alla ämneslärarstuderande uppnådde minimikraven för implementeringen och de flesta lyckades få till aktivitet under flera än två lektioner. Förbättring av koncentration hos eleverna och bättre stämning i klassen kunde observeras. Även deltagandet i aktiviteten bland eleverna var stort. Ämneslärarstuderandena ansåg att eleverna verkade njuta av aktiviteten även om de var till en början septiska till det nya undervisningssättet. Aktiviteten var i de flesta fall kopplad till inlärningen och stoffet under lektionen och användes i syfte att låta eleverna ta ställning till olika påståenden, ordinlärning och grammatikinlärning. De allra flesta valde att utföra det fysiskt aktiva momentet i klassrummet trots att några kommenterade att klassrummet inte alltid lämpar sig optimalt för fysisk aktivitet på grund av utrymmesbrist. En ämneslärarstuderande använde sig av drama och en annan av stationsundervisning i hela skolan. De flesta i undersökningsgruppen hade en positiv inställning till konceptet rörelseimplementering och berättade att de kunde tänka sig använda det även i framtiden.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]