Samundervisning som arbetssätt - lärarstuderandes attityder, kunskap och upplevda självförmåga
Bengtfolks, Fransilia; Hautanen, Linda (2021)
Bengtfolks, Fransilia
Hautanen, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101071238
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101071238
Tiivistelmä
Samundervisning är ett arbetssätt som innebär att lärartätheten ökar i ett klassrum då speciallärare samundervisar tillsammans med en klass- eller ämneslärare. Forskning har visat att användningen av samundervisning ökar i finländska klassrum, men attityderna till och upplevelserna av arbetssättet varierar. Eftersom samundervisningen förs fram i forskning och finländska styrdokument, är det relevant för blivande lärare att få pröva på samundervisning som arbetssätt inför sin framtida arbetskarriär.
Denna studie undersöker lärarstuderandes attityder till samundervisning som arbetssätt,
samt deras kunskap och upplevda självförmåga att samundervisa i samband med en praktikperiod. Utgående från detta syfte har två forskningsfrågor formulerats:
1. Finns det skillnader i a) attityder till samundervisning, samt b) kunskap och upplevd självförmåga att ge anpassade instruktioner och samarbete mellan lärarstuderande med olika lärarinriktning?
2. I vilken utsträckning inverkar deltagande i samundervisning på lärarstuderandes a) attityder till samundervisning som arbetssätt samt b) kunskap och upplevda självförmåga?
Undersökningen riktade sig till lärarstuderande som genomförde praktik på Vasa Övningsskola veckorna 10–13 år 2020. I studien deltog 22 ämneslärarstuderande, 13 klasslärarstuderande och 11 speciallärarstuderande. Forskningsfrågorna besvarades med hjälp av analyser i SPSS: envägs Manova-analys och beroende grupps T-test.
Resultaten visar att det förekommer skillnader mellan klasslärar-, speciallärar- och ämneslärarstuderandes attityder till samundervisning som arbetssätt. Även skillnader i att anpassa instruktioner och att samarbeta med lärarstuderande från en annan studieinriktning kunde urskiljas. Vidare framkom det även i studien att möjligheten att få prova på samundervisning som arbetssätt under en praktikperiod, inverkade positivt på lärarstuderandes kunskap och upplevda självförmåga att samundervisa. Från resultaten framkom även en positiv framförhållning hos lärarstuderande att implementera samundervisning i sin framtida arbetskarriär.
Denna studie undersöker lärarstuderandes attityder till samundervisning som arbetssätt,
samt deras kunskap och upplevda självförmåga att samundervisa i samband med en praktikperiod. Utgående från detta syfte har två forskningsfrågor formulerats:
1. Finns det skillnader i a) attityder till samundervisning, samt b) kunskap och upplevd självförmåga att ge anpassade instruktioner och samarbete mellan lärarstuderande med olika lärarinriktning?
2. I vilken utsträckning inverkar deltagande i samundervisning på lärarstuderandes a) attityder till samundervisning som arbetssätt samt b) kunskap och upplevda självförmåga?
Undersökningen riktade sig till lärarstuderande som genomförde praktik på Vasa Övningsskola veckorna 10–13 år 2020. I studien deltog 22 ämneslärarstuderande, 13 klasslärarstuderande och 11 speciallärarstuderande. Forskningsfrågorna besvarades med hjälp av analyser i SPSS: envägs Manova-analys och beroende grupps T-test.
Resultaten visar att det förekommer skillnader mellan klasslärar-, speciallärar- och ämneslärarstuderandes attityder till samundervisning som arbetssätt. Även skillnader i att anpassa instruktioner och att samarbeta med lärarstuderande från en annan studieinriktning kunde urskiljas. Vidare framkom det även i studien att möjligheten att få prova på samundervisning som arbetssätt under en praktikperiod, inverkade positivt på lärarstuderandes kunskap och upplevda självförmåga att samundervisa. Från resultaten framkom även en positiv framförhållning hos lärarstuderande att implementera samundervisning i sin framtida arbetskarriär.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [528]