Särskilt begåvade elevers upplevelser av sociala relationer i skolan
Forsell, Marianna (2020)
Forsell, Marianna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101313335
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101313335
Tiivistelmä
Enligt den nationella läroplanen i Finland ska varje barn få växa till sin fulla potential. Alla barn är unika och värdefulla och ska få känna sig hörda och uppskattade. Varje elev ska också få känna skolgemenskap och att hen får stöd för sitt lärande och välbefinnande. (Utbildningsstyrelsen, 2014, s. 13.)
Det är viktigt att identifiera de särskilt begåvade så att man kan tillgodose alla inlärningsbehov samt stödja dem i utvecklingen. För detta krävs flexibla undervisningsarrangemang. Det är inte bara inlärningen som är viktig utan skolan behöver också fokusera på den sociala biten av utvecklingen. Genom att sätta in tidiga åtgärder kan man undvika ensamhetsaspekten.
Syftet med studien är undersöka hur särskilt begåvade elever i årskurs 3 – 6 upplever sociala relationer i skolan. Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur beskriver särskilt begåvade elever sina upplevelser av sociala relationer under lärarledd undervisning i skolan.
2. Hur beskriver särskilt begåvade elever sina upplevelser av sociala relationer utanför den lärarledda undervisningen i skolan.
Denna avhandling har en narrativ metod och data är insamlade genom intervjuer. Materialet har sedan transkriberats och formats till fyra narrativ. Informanter är barn i årskurserna 3 – 6 från kommuner med handlingsplaner för särskilt begåvade.
Resultatet visar att de särskilt begåvade eleverna upplever att de har sociala relationer och vänner i skolan. Eleverna upplever att de får hjälp av sin lärare i skolan samt att de blir bemötta på ett bra sätt i skolan.
Alla informanter är väldigt olika, vilket tyder på att det inte enbart finns en rätt lösning, utan varje enskild individ behöver få stöd och utmaningar på sin egen nivå.
Det är viktigt att identifiera de särskilt begåvade så att man kan tillgodose alla inlärningsbehov samt stödja dem i utvecklingen. För detta krävs flexibla undervisningsarrangemang. Det är inte bara inlärningen som är viktig utan skolan behöver också fokusera på den sociala biten av utvecklingen. Genom att sätta in tidiga åtgärder kan man undvika ensamhetsaspekten.
Syftet med studien är undersöka hur särskilt begåvade elever i årskurs 3 – 6 upplever sociala relationer i skolan. Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur beskriver särskilt begåvade elever sina upplevelser av sociala relationer under lärarledd undervisning i skolan.
2. Hur beskriver särskilt begåvade elever sina upplevelser av sociala relationer utanför den lärarledda undervisningen i skolan.
Denna avhandling har en narrativ metod och data är insamlade genom intervjuer. Materialet har sedan transkriberats och formats till fyra narrativ. Informanter är barn i årskurserna 3 – 6 från kommuner med handlingsplaner för särskilt begåvade.
Resultatet visar att de särskilt begåvade eleverna upplever att de har sociala relationer och vänner i skolan. Eleverna upplever att de får hjälp av sin lärare i skolan samt att de blir bemötta på ett bra sätt i skolan.
Alla informanter är väldigt olika, vilket tyder på att det inte enbart finns en rätt lösning, utan varje enskild individ behöver få stöd och utmaningar på sin egen nivå.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]