Hållbarhetsrapportens kvalitet : Analys av noterade aktiebolag i Finland 2016-2019
Karlsson, Carin (2020)
Karlsson, Carin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216100909
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216100909
Tiivistelmä
Idag är det allt fler intressenter som kräver att företagens verksamhet är hållbart och ansvarstagande. Företaget tar fasta vid samhällsansvars frågor och presenterar den icke-finansiella informationen i hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsrapporten ligger ofta som grund för beslut som intressenterna fattar gällande företaget. Kvaliteten på informationen i dessa rapporter är varierande mellan olika företag, vilket försämrar jämförbarheten, användbarheten och tillförlitligheten. Hållbarhetsrapportens kvalitet är svår att utvärdera från ett utomstående perspektiv, vilket skapar ett stort behov för metoder som kan användas för att utvärdera och mäta kvaliteten på en hållbarhetsrapport.
Avhandlingens syfte var att öka förståelsen för kvalitetsproblematiken inom hållbarhetsrapportering. Att ta reda på hur man kan mäta hållbarhetsrapportens kvalitet samt vilka faktorer som påverkar kvaliteten. Utöver detta utforskas utvecklingen i kvaliteten i finska noterade aktiebolags hållbarhetsrapporter mellan 2016–2019. För att få svar på frågorna utfördes en innehållsanalys på hållbarhetsrapporter från fyra finska noterade aktiebolag under tiden 2016–2019. Utöver detta intervjuades två hållbarhetsexperter från Big-4-bolag.
Resultatet av studien visar att hållbarhetsrapportens kvalitet ökat från 2016–2019. Denna ökning kan förklaras med ökad erfarenhet och betoning på väsentlighet. I studien presenterades den nya metoden för att mäta hållbarhetsrapportens kvalitet som består av 11 stycken kvalitetsindikatorer. Dessa indikatorer utgår från GRI:s principer för kvalitet användbarhet, klarhet, aktualitet, jämförbarhet, balans och tillförlitlighet. Utöver detta kom det fram i intervjuerna att kortare rapporter blivit vanligare och att ledningens inställning till hållbarhet har en direkt inverkan på hållbarhetsrapportens kvalitet.
Avhandlingens syfte var att öka förståelsen för kvalitetsproblematiken inom hållbarhetsrapportering. Att ta reda på hur man kan mäta hållbarhetsrapportens kvalitet samt vilka faktorer som påverkar kvaliteten. Utöver detta utforskas utvecklingen i kvaliteten i finska noterade aktiebolags hållbarhetsrapporter mellan 2016–2019. För att få svar på frågorna utfördes en innehållsanalys på hållbarhetsrapporter från fyra finska noterade aktiebolag under tiden 2016–2019. Utöver detta intervjuades två hållbarhetsexperter från Big-4-bolag.
Resultatet av studien visar att hållbarhetsrapportens kvalitet ökat från 2016–2019. Denna ökning kan förklaras med ökad erfarenhet och betoning på väsentlighet. I studien presenterades den nya metoden för att mäta hållbarhetsrapportens kvalitet som består av 11 stycken kvalitetsindikatorer. Dessa indikatorer utgår från GRI:s principer för kvalitet användbarhet, klarhet, aktualitet, jämförbarhet, balans och tillförlitlighet. Utöver detta kom det fram i intervjuerna att kortare rapporter blivit vanligare och att ledningens inställning till hållbarhet har en direkt inverkan på hållbarhetsrapportens kvalitet.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]