Att mäta skolelevers arbetsro, upplevelse av självskattad förmåga och interaktion med lärare i klassrummet – Validering av ASIK-frågeformuläret
Rusi, Sara (2020)
Rusi, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198880
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198880
Tiivistelmä
En optimal ljudmiljö i klassrummen är en förutsättning för talförståelsen och lärandet. Skoleleverna ska uppleva att de får arbetsro i klassrummet och att de kan koncentrera sig på de givna uppgifterna. Det finns en hel del forskning om ogynnsamma förhållanden för lyssnande i skolor men det är få studier som har undersökt elevernas subjektiva uppfattningar om ljudmiljöer i klassrum. Informationen från skoleleverna ger värdefull information till lärare, övrig personal, beslutsfattare, arkitekter och byggarbetare. Informationen kan användas till att förbättra ljudmiljön och optimera inlärningssituationen i klassrummen.
Syftet med den här pro gradu-avhandlingen var att validera ASIK-frågeformuläret som undersöker skolelevers arbetsro, upplevelse av självskattad förmåga och interaktion med lärare i klassrummet. Syftet var också att undersöka hur eleverna upplever arbetsron i klassrummen och att jämföra skolelevernas upplevelse av arbetsro i klassrummen före och efter att lärarna gått en fortbildning gällande röstanvändning och kommunikation.
I studien deltog 305 skolelever i årskurs 3–6 från olika skolor runt om i Skåne. Eleverna fyllde i ASIK-frågeformuläret före och efter att deras lärare gått en fortbildning där lärarna fick kunskap och praktiska verktyg i att använda en god röstteknik, anpassa rösten till ljudmiljön, optimera icke-verbal kommunikation och förbättra språkinlärningsmiljön i klassrummen.
Resultaten visade att ASIK-frågeformulärets begreppsvaliditet stärks efter att 12 items raderas. De resterande 18 items fördelades på fyra faktorer som mäter olika begrepp angående aktivitet och interaktion med lärare, störande moment, uppmärksamhet och självskattad förmåga. Den interna överensstämmelsen och innehållsvaliditeten i ASIK-frågeformuläret ansågs vara god. ASIK-frågeformuläret kan användas för att mäta skolelevers arbetsro, upplevelse av självskattad förmåga och interaktion med lärare i klassrummet. En ny validering av ett bearbetat ASIK-frågeformulär krävs för att kunna ta det i bruk i klinisk verksamhet.
Skoleleverna upplevde att de får arbetsro i klassrummet och att de endast i liten grad blir störda av andra barn, ljud som hörs från korridoren och andra klassrum och ljud som hörs från skolgården. Det framkom inga signifikanta resultat i elevernas upplevelse av arbetsro i klassrummet mellan före- och eftermätningarna, vilket innebär att lärarnas fortbildning gällande röstanvändning och kommunikation inte hade en inverkan på skolelevernas arbetsro i klassrummet i den här studien.
Syftet med den här pro gradu-avhandlingen var att validera ASIK-frågeformuläret som undersöker skolelevers arbetsro, upplevelse av självskattad förmåga och interaktion med lärare i klassrummet. Syftet var också att undersöka hur eleverna upplever arbetsron i klassrummen och att jämföra skolelevernas upplevelse av arbetsro i klassrummen före och efter att lärarna gått en fortbildning gällande röstanvändning och kommunikation.
I studien deltog 305 skolelever i årskurs 3–6 från olika skolor runt om i Skåne. Eleverna fyllde i ASIK-frågeformuläret före och efter att deras lärare gått en fortbildning där lärarna fick kunskap och praktiska verktyg i att använda en god röstteknik, anpassa rösten till ljudmiljön, optimera icke-verbal kommunikation och förbättra språkinlärningsmiljön i klassrummen.
Resultaten visade att ASIK-frågeformulärets begreppsvaliditet stärks efter att 12 items raderas. De resterande 18 items fördelades på fyra faktorer som mäter olika begrepp angående aktivitet och interaktion med lärare, störande moment, uppmärksamhet och självskattad förmåga. Den interna överensstämmelsen och innehållsvaliditeten i ASIK-frågeformuläret ansågs vara god. ASIK-frågeformuläret kan användas för att mäta skolelevers arbetsro, upplevelse av självskattad förmåga och interaktion med lärare i klassrummet. En ny validering av ett bearbetat ASIK-frågeformulär krävs för att kunna ta det i bruk i klinisk verksamhet.
Skoleleverna upplevde att de får arbetsro i klassrummet och att de endast i liten grad blir störda av andra barn, ljud som hörs från korridoren och andra klassrum och ljud som hörs från skolgården. Det framkom inga signifikanta resultat i elevernas upplevelse av arbetsro i klassrummet mellan före- och eftermätningarna, vilket innebär att lärarnas fortbildning gällande röstanvändning och kommunikation inte hade en inverkan på skolelevernas arbetsro i klassrummet i den här studien.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]