Matkalla maailman ympäri : monikulttuurikompetenssia etsimässä
Wallin, Aila (2009)
Wallin, Aila
Siirtolaisuusinstituutti
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101181958
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101181958
Kuvaus
1 MATKALLA MAAILMAN YMPÄRI
1.1 Kasvava kansainvälisyys
1.2 Löytöretkellä monikulttuurisuuden maailmassa
1.3 Monikulttuurikompetenssia etsimässä
2 MONIKULTTUURISUUDEN MONET DILEMMAT
2.1 Muuttuva maailma ja työelämä
2.2 Muuttuva ja monimuotoinen kulttuuri
2.3 Kulttuurikriisi yksilön haasteena
2.4 Monikulttuurisuus tutkimuksen silmin
3 KOHTI MONIKULTTUURIKOMPETENSSIA
3.1 Kompetenssi ja ammatillinen kasvu
3.2 Monikulttuuriosaaminen
4 TUTKIMUKSEN EMPIIRINEN TOTEUTUS
4.1 Metodologiset valinnat
4.2 Aineiston hankinta ja kuvailu
4.3 Analyysiprosessi
4.4 Sisäinen ja ulkoinen luotettavuus
5 MONIKULTTUURIOSAAMINEN MAAILMALLA
5.1 Monikulttuurikompetenssin käsite
5.2 Monikulttuurikompetenssin kehittyminen ja vieras ympäristö
5.3 Monikulttuurikompetenssi käytännössä
6 DISKUSSIO
6.1 Monikulttuurikompetenssi ammatillisen kasvun prosessina
6.2 Matka jatkuu.
1.1 Kasvava kansainvälisyys
1.2 Löytöretkellä monikulttuurisuuden maailmassa
1.3 Monikulttuurikompetenssia etsimässä
2 MONIKULTTUURISUUDEN MONET DILEMMAT
2.1 Muuttuva maailma ja työelämä
2.2 Muuttuva ja monimuotoinen kulttuuri
2.3 Kulttuurikriisi yksilön haasteena
2.4 Monikulttuurisuus tutkimuksen silmin
3 KOHTI MONIKULTTUURIKOMPETENSSIA
3.1 Kompetenssi ja ammatillinen kasvu
3.2 Monikulttuuriosaaminen
4 TUTKIMUKSEN EMPIIRINEN TOTEUTUS
4.1 Metodologiset valinnat
4.2 Aineiston hankinta ja kuvailu
4.3 Analyysiprosessi
4.4 Sisäinen ja ulkoinen luotettavuus
5 MONIKULTTUURIOSAAMINEN MAAILMALLA
5.1 Monikulttuurikompetenssin käsite
5.2 Monikulttuurikompetenssin kehittyminen ja vieras ympäristö
5.3 Monikulttuurikompetenssi käytännössä
6 DISKUSSIO
6.1 Monikulttuurikompetenssi ammatillisen kasvun prosessina
6.2 Matka jatkuu.
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus on yksi työyhteisöjen merkittävimmistä ajankohtaisista haasteista. Työperäinen ja humanitaarinen liikkuvuus lisääntyy merkittävästi. Kulttuurien välisen kommunikaation ja yhteistoiminnan lisääntyminen edellyttää lähes jokaiselta erilaisissa työelämän ja arjen organisaatioissa toimivalta monikulttuurisia lisävalmiuksia ja taitoja. Monikulttuuriosaaminen liittyy kiinteästi nimenomaan ammattitaitoon ja siinä kehittymiseen. Siksi on tarpeen tarkastella kulttuurisia valmiuksia myös kompetenssin ja ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena monikulttuurikompetenssi osoittautui sirkulaariseksi, kognitiiviseksi, emotionaaliseksi ja sosiaaliseksi, yleensä ammatillisen kasvun prosessiksi, jonka elementit liittyvät sisäkkäisesti toisiinsa ja ovat suhteessa toisiinsa. Monikulttuurikompetenssin kehittyminen edellyttää muuttuvaa tapaa ajatella ja toimia suhteessa itseen ja vieraaseen kulttuuriin. Sitä voidaan vahvistaa erilaisin koulutuksellisin interventioin.
Monikulttuurikompetenssi sisältää sekä pinta- että syväkvalifikaatioita, mutta olennaista on reflektio. Sen avulla voi kasvaa aidompaan ihmisen kohtaamiseen kulttuurieroista huolimatta. Oman etnosentrisyyden, omien ajatusten, tunteiden, ominaisuuksien ja reaktioiden kriittinen tiedostaminen sekä motivaatio jatkuvaan oppimiseen syventää monikulttuuriosaamisen metatiedoksi, kompetenssiksi. Keskeistä on myös kyky hyväksyä erilaisuutta. Sille pohja luodaan usein jo kasvuilmastossa. Kulttuurinen tasapaino perustuu sekä oman kulttuurin arvostamiseen että vieraan kulttuurin kunnioittamiseen ilman idealisointia. Monikulttuurinen ympäristö tukee monikulttuurikompetenssin kehittymistä, mutta ei automaattisesti.
Tutkimuksen tuloksena monikulttuurikompetenssi osoittautui sirkulaariseksi, kognitiiviseksi, emotionaaliseksi ja sosiaaliseksi, yleensä ammatillisen kasvun prosessiksi, jonka elementit liittyvät sisäkkäisesti toisiinsa ja ovat suhteessa toisiinsa. Monikulttuurikompetenssin kehittyminen edellyttää muuttuvaa tapaa ajatella ja toimia suhteessa itseen ja vieraaseen kulttuuriin. Sitä voidaan vahvistaa erilaisin koulutuksellisin interventioin.
Monikulttuurikompetenssi sisältää sekä pinta- että syväkvalifikaatioita, mutta olennaista on reflektio. Sen avulla voi kasvaa aidompaan ihmisen kohtaamiseen kulttuurieroista huolimatta. Oman etnosentrisyyden, omien ajatusten, tunteiden, ominaisuuksien ja reaktioiden kriittinen tiedostaminen sekä motivaatio jatkuvaan oppimiseen syventää monikulttuuriosaamisen metatiedoksi, kompetenssiksi. Keskeistä on myös kyky hyväksyä erilaisuutta. Sille pohja luodaan usein jo kasvuilmastossa. Kulttuurinen tasapaino perustuu sekä oman kulttuurin arvostamiseen että vieraan kulttuurin kunnioittamiseen ilman idealisointia. Monikulttuurinen ympäristö tukee monikulttuurikompetenssin kehittymistä, mutta ei automaattisesti.